Bättre skola också viktig för gamla

Utbildning är den näst viktigaste frågan för äldre väljare i Sverige. 35 procent av de svarande i en ny undersökning väljer skola och utbildning som en av sina tre viktigaste frågor. Den viktigaste frågan är sjukvården. Andra äldrefrågor som äldreomsorg och pensioner hamnar på tredje respektive fjärde plats. Det är några av resultaten i Seniorpanelen, en rapport om äldres åsikter som Sveriges Pensionärsförbund, SPF, tagit fram.

Mer än en fjärdedel av väljarna valåret 2014 är 65 år och äldre. För att få kunskap om åsikterna i denna stora väljargrupp har SPF bett ett urval av sina medlemmar att delta i en omfattande undersökning. Totalt 2 076 personer har besvarat frågorna i Seniorpanelen.

Karl Erik Olsson, ordförande i SPF, kommenterar resultaten:

-     Det är kanske förvånande att skolan är den näst viktigaste frågan för äldre. Men seniorerna har ett djupt engagemang för sina barns och barnbarns utbildning och en insikt om hur viktig skolan är. Att svenska elever under de senaste åren tycks ha fått med sig allt mindre kunskaper från skolan oroar självklart.

Samstämmigheten om att pensionärs­skatten och bromsen i pensionssystemet ska tas bort är stor i Seniorpanelen. Det är fler seniorer som vill avveckla PPM-systemet än som vill behålla det, men det är flera som är osäkra. I frågan om huruvida privata företag ska få bedriva äldrevård finns olika uppfattningar. Däremot är enigheten stor när det gäller sjukvårdens ansvar för äldres mediciner: Sju av tio vill att sjukvården går igenom patienters läkemedelsanvändning minst en gång i kvartalet för att undvika övermedicinering av personer över 65 år.

Vid sidan av SPF:s ordförande Karl Erik Olsson kommenteras resultaten i rapporten av Gösta Bucht, professor i geriatrik och SPF:s talesperson i äldreomsorgsfrågor och Margareta Gärdestad, sakkunnig i pensionsfrågor.

-     Sveriges seniorer utgör en kraft att räkna med, som väljare och samhällsmedborgare. Svenska politiker bör se kraften hos den mest livserfarna fjärdedelen av väljarkåren. Alla partiföreträdare bör vara intresserade av vad denna stora och växande väljargrupp tycker, avslutar Karl Erik Olsson.

För mer information vänligen kontakta:

Karl Erik Olsson, förbundsordförande, karl.erik.olsson@spf.se, 0708-73 82 59
Stina Nordström, kommunikationschef, stina.nordstrom@spf.se, 0733-13 32 82

SPF, Sveriges Pensionärsförbund
SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 207 900 ex.

SPFs prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.