• SPF Seniorerna/

Karl Erik Olsson, ordförande för Sveriges Pensionärsförbund: ”Fortsatt snålblåst för pensionärerna efter vårbudgeten”

I morse presenterades regeringens vårbudget, men enligt SPF verkar det som den fjärdedel av väljarkåren som är pensionärer inte finns för regeringen.

- Pensionerna har sänkts 3 av de senaste 5 åren på grund av att bromsen slagit till, det har bidragit kraftigt till att pensionärernas ekonomi halkat efter. Bara under 2014 beräknas ett pensionärshushåll ha 500 kronor mindre i plånboken varje månad, samtidigt som lönerna ökar. Dessutom betalar pensionärer högre skatt än löntagare på samma inkomst, vilket är oacceptabelt, säger Karl Erik Olsson.

- En förstärkning av ekonomin för landets äldre borde därför ha varit prioriterad av regeringen. Finansministern brukar ju använda vädermetaforer för att beskriva läget i ekonomin, vi från SPF kan då konstatera att det blir en fortsatt pinande snålblåst för pensionärerna även efter vårbudgeten, avslutar Karl Erik Olsson

Kontaktinformation: Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59 eller Anna Eriksson, pressekreterare, 0706 - 606 993

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 210 500 ex.

SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta