Nomineringarna klara till Seniorvänlig kommun 2012

I år nomineras fem kommuner i SPF:s tävling Seniorvänlig kommun. Tävlingen som sätter Sveriges kommuner under lupp. Vilken kommun är mest seniorvänlig? De tjugosju distrikten inom SPF har tagit fram värdiga nomineringar.

Den namnkunniga juryn avgör vilken kommun som vinner redan i december. Men inte förrän den 26 februari kommer den lyckliga vinnaren att koras på Operaterassen i Stockholm. Då kommer också vinnare att koras för Årets Senior och Årets Junior, tävlingar där SPF:s medlemstidning Veteranens läsare röstar på personer, som tidningen valt ut.

- Det finns så mycket bra äldreomsorg och det är viktigt att lyfta det goda exemplet. Media brukar ju främst ta fram de dåliga exemplen och därför är den här tävlingen Seniorvänlig kommun särskilt viktig. Inom SPF finns så mycket kunskap och den används för att granska kommunerna i detta sammanhang, säger Karl Erik Olsson, förbundsordförande SPF.

Nominerade kommuner:

Haninge i Stockholms distrikt
Kristianstad i Skåne distrikt
Mönsterås i Kalmar distrikt
Falun i Dalarnas distrikt
Göteborg som också är ett distrikt

Jury: Karl Erik Olsson, SPF, Lars Nilsson, sakkunnig SPF, Kerstin Brunnberg, f.d. chef SR, Bodil Jönsson,prof. em., Mats Thorslund, prof. gerontologi.

Karl Erik Olsson, förbundsordförande, 0708-738259, Cathrine Swenzén, kommunikationschef, 0733-898018

Nomineringarna klara till SPF:s tävling som granskar seniorvänlighet i kommunerna