Nykvarn Seniorvänligaste kommun 2011

Nykvarn kommun är korad till Sveriges seniorvänligaste kommun 2011. För tredje året i rad utser seniororganisationen SPF den kommun som är seniorvänligast i landet. Det är en tävling där de 27 distrikten inom SPF nominerar varsin kommun som de anser lever upp till årets tävlingskriterier. 2011 fokuserade det friska.

Juryns motivering

”Nykvarns kommun har omsatt den nationella värdegrunden till praktisk verklighet genom sin lokala värdighetsgaranti. Exempel väl värda att lyfta fram är kommunens lustfyllda inställning till äldres måltider och stora satsningar på trygghet och välbefinnande. Även kommunens höga kompetenskrav på sin personal inom äldreomsorgen visar på stort engagemang.”

Äldreminister Maria Larsson delade ut priserna och förbundsordförande Karl Erik Olsson ledde ceremonin.

Hedersomnämnande:

Juryns motivering

”Kristianstad kommun har med tanke på kommunens storlek ett väl utvecklat system för de äldres välbefinnande.”

Jury: Karl Erik Olsson, Stig Carlsson, kanslichef, Gösta Bucht, sakkunnig i SPF och professor emeritus i geriatrik, Umeå, Christina Möller f.d. Coops Provkök, Margareta Gärdestad, sekreterare, pensionsexpert SPF.

Bodil Jönsson Årets Senior 2011

Bodil Jönsson har av Veteranens läsare utsetts till Årets Senior 2011.

Hon skapar en positiv bild av äldre i samhället och bidrar till att förändra synen på äldre, säger Ylva Bergman, Veteranens, SPF medlemstidnings chefredaktör

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 262 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.