Pensionärerna måste få rätt att förhandla

Alla ska ha rätt till en rimlig levnadsnivå. Många pensionärer är undantagna från denna rätt. En avsatt summa pengar, som ska förräntas, ge avkastning och växa, ska räcka! Oavsett vad som händer ska ett automatiskt balanseringssystem garantera att dagens och framtidens pensionärer inte kan ta från andra, t ex de som arbetar eller de som äger realtillgångar och kapital.

Allt fler pensionärer bidrar till samhället på olika sätt. En liten, men ökande del arbetar i det formella arbetslivet. Väldigt många gör stora insatser i civilsamhället, i organisationer, i egen eller andras familjer. De bidrar med anhörigvård som minskar behovet av insatser från samhället.

Det är dags att bedöma gamla som en del av befolkningen, som vid varje tillfälle har rätt till sin del av den totala kakan. Därför måste pensionärerna ha rätt att själva ha ett medinflytande över hur mycket de ska få vara med och dela. Detta är i sin tur beroende av hur mycket resurser de själva genererat, hur den ekonomiska utvecklingen och löneutvecklingen är. Att som nu, låta bromsen slå till, är som att säga: era pengar har blivit mindre värda så nu får ni sänkta pensioner. Samtidigt har arbetskraften blivit mer värd och lönerna ökat!

Om man erkänner dessa fakta måste pensionärerna från tid till annan kunna påverka sin egen situation. Ett sätt att göra detta är att de återkommande får förhandla med samhället om sin andel.

Just nu känns det som om de viktigaste frågorna att diskutera mellan pensionärerna å ena sidan och riksdag, regering å den andra, är hur man ska se till att bromsen (det automatiska balanseringssystemet) inte slår till igen och att principen om lika skatt även ska gälla pensionärerna. Inga frågor får dock vara tabu för förhandlingar mellan pensionärerna och samhället.

Sverige har fem rikstäckande pensionärsorganisationer. I frågor som gäller pensionärers ekonomi är det svårt att upptäcka några skillnader dem emellan. Det bör därför vara lätt att skapa en enig förhandlingsorganisation på pensionärernas sida. Vårt krav är att riksdag och regering öppnar för denna möjlighet.

Karl Erik Olsson ordförande 0708-738259 eller Stickan Carlsson, kanslichef 08-693 32 72 stickan.carlsson@spf.se

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 268 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.