Pensionerna ska hålla takt med löneutvecklingen

Pressmeddelande

- Alla partier måste före valet tala om hur de vill att pensionssystemet kan ses över så att pensionärerna garanteras hållfasta pensioner, som håller takten med löneutvecklingen. Det sade Karl Erik Olsson, SPF:s förbundsordförande när han talade vid SPF-dagen vid Nolia- mässan i Piteå på onsdagen.

Att "bromsen" slår till igen, och mycket värre än väntat, det vill säga med över 4 procent, visar att vårt system inte är hållbart ur ekonomisk synvinkel, eftersom pensionerna minskar om tillgångarna i pensionsfonderna gör det. Det är inte heller hållbart ur pensionärernas synvinkel! Medan löntagarnas inkomster ökar, nästa år kraftigt, så sjunker pensionerna! Detta kan inte skylas över med löften om skattesänkningar. Och vi behöver mer än dubbelt så mycket skattesänkningar som vi blivit lovade för att komma i paritet med de förvärvsarbetande.

Nu måste systemet ses över!!! Den nuvarande blocköverskridande lösningen, som fem partier står bakom, är föråldrad. Vi vill ha kvar en blocköverskridande pensionspolitik, men blocken är nu cementerade och två av de Rödgröna står inte bakom fem-partiuppgörelsen. Därför måste nu alla partier före valet redovisa hur de vill lösa detta problem, och ge pensionärerna stabila pensioner som håller takten med löneutvecklingen

Cathrine Swenzén informationschef

För mer information, kontakta: Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59 eller Cathrine Swenzén, informationschef, 0733-89 80 18, cathrine.swenzen@spfpension.se

Fakta SPF, Sveriges Pensionärsförbund SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 262 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 202 900 ex.

1(1)

Postadress Besöksadress Telefon E-post Sveriges Pensionärsförbund Hantverkargatan 25A, 8 tr 08-692 32 50 vx info@spfpension.se Box 22574 Stockholm Telefax Internet 104 22 STOCKHOLM 08-651 09 29 www.spfpension.se