• SPF Seniorerna/

Se över Pensionssystemet! Det kräver SPF:s förbundsstyrelse som sammanträder idag. Alla partier måste före valet tala om hur de tänker göra översynen!

26 augusti 2010

Pressmeddelande

De båda politiska blocken har inför valets slutspurt lovat oss en hel del av de skattesänkningar vi krävt. Även om vi ännu inte vet resultatet har vi i vart fall hamnat mitt i den politiska debatten.

Att "bromsen" kommer att slå till igen, och mycket värre än väntat, det vill säga med över fyra procent, visar att vårt pensionssystem är hållbart ur samhällsekonomisk synvinkel, eftersom pensionerna minskar när tillgångarna i pensionsfonderna gör det. Däremot är det inte hållbart ur pensionärernas synvinkel! Medan löntagarnas inkomster ökar, nästa år kraftigt, så sjunker pensionerna! Detta känns allra värst för dem som har låga pensioner och kan inte skylas över med aldrig så stora löften om skattesänkningar.

Finansminister Anders Borg uttalade även häromdagen att pensionssänkningen får orimliga effekter för pensionärerna. Argumentet användes för att motivera skattesänkning, men är ännu mer användbart som argument för förändring av pensionssystemet.

- Det är uppenbart att pensionssystemet måste ses över! Vi behöver även fortsatt en blocköverskridande pensionspolitik, men två av de Rödgröna partierna står inte bakom den gällande fem-partiuppgörelsen. Därför måste nu alla partier före valet redovisa hur de vill lösa problemet och ge pensionärerna stabila pensioner som håller takten med löneutvecklingen, säger SPF:s förbundsstyrelse med en samlad röst.

Vill du veta mer om hur SPF ser på pensionerna och pensionssystemet? Ring vår pensionsexpert, Margareta Gärdestad 08-692 3264 För mer information, kontakta: Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59 eller Cathrine Swenzén, informationschef, 0733-89 80 18, cathrine.swenzen@spfpension.se Fakta SPF, Sveriges PensionärsförbundSPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 262 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 202 900 ex. SPF:s prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.