Skatteskillnaderna består för merparten pensionärer

Fortfarande betalar fyra av fem pensionärer högre skatt än löntagare, en del får till och med högre skatt med regeringens förslag. Skillnaden netto i pension på att ha jobbat och inte ha jobbat är liten - en utvärdering av pensionssystemet behövs.

SPFs ordförande Christina Rogestam kommenterar Skattebetalarnas siffror på att var tredje pensionär går miste om sänkt skatt, som DN rapporterar om.

-       Det är positivt att ett första steg för att sänka skatten på pension tas. Men fortfarande är det väldigt många, ungefär 4 av 5 pensionärer, som betalar högre skatt än löntagare. Dessutom får en del pensionärer, som redan idag betalar uppemot 1000 kronor mer i skatt varje månad än en löntagare, nu högre skatt. Detta vänder vi oss emot, säger SPF-ordföranden Christina Rogestam

Den sänkning av skatten på pension som regeringen föreslår riktas till pensionärer med lägst pension, vilket också understryker bristerna i pensionssystemet:

Skillnaden netto i plånboken är väldigt liten på om du har garantipension eller om du har en pension på mellan 16.000 och 18.000 kronor i månaden. Det var inte så pensionssystemet var tänkt att fungera, detta håller inte. En ordentlig utvärdering av pensionssystemet måste nu göras, säger SPFs ordförande Christina Rogestam.

Länk till DN-artikeln: http://www.dn.se/ekonomi/manga-pensionarer-missar-sankt-skatt/

För mer information kontakta: Stina Nordström, kommunikationschef, 0733-13 32 82 eller Anna Eriksson, pressekreterare, 0706-606 993

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.