Socialförsäkringssystemet är åldersdiskriminerande.

SPF:s Förbundsstyrelse beslöt vid sitt sammanträde 3 oktober att göra följande uttalande:

Socialförsäkringen har inte följt med i utvecklingen, den tar inte hänsyn till att äldre blir friskare, att de arbetar längre och att de är värdeskapande precis som yngre. Systemet är åldersdiskriminerande.

Här är några exempel:

Lag om stöd och service till funktionshindrade (LSS) och Lag om assistentersättning till vissa funktionshindrade (LASS). Dessa lagar hjälper personer med handikapp att fortsätta arbeta. De har en åldersgräns på 65 år. Därefter inget samhällsstöd även om man arbetar.

Handikappersättning. Kan inte fås om handikappet uppstår efter 65 år.

Bilstöd. Vid funktionsnedsättning kan man få bilstöd. Detta upphör då man fyller 65 år.

Sjukpenning. Den som arbetar och är 65 år eller äldre kan ha rätt till sjukpenning, men rätten försvinner efter 180 dagar

Andelen äldre ökar i samhället. Vi vill leva aktivt och dö unga vid hög ålder. Först under andra hälften av 1900-talet har detta blivit möjligt för de flesta. För SPF är en hög andel äldre i befolkningen är ett tecken på en lyckad samhällsutveckling.

De flesta kommer att vara friska och fungera utmärkt till 75 år eller äldre. De har en hög aktivitet, deltar i det sociala livet och många väljer att arbeta vidare långt efter den vanliga pensionsåldern. Negativa föreställningar om människor baserat på deras ålder brukar kallas ålderism. SPF har startat ett långsiktigt program för att identifiera och utmana ålderismen.

De som vill och kan fortsätta arbeta fråntas det skydd och de förmåner som socialförsäkringssystemet ger. Denna lagstiftning bygger på föråldrade tankar och den har inte hängt med det nya som sker i vårt samhälle. Detta är ålderism!

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 262 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.