• SPF Seniorerna/

SPF, Sveriges Pensionärsförbund, uttalade vid Kongress i Ronneby:Ålderism – identifiera problemen och eliminera dess konsekvenser

SPF strävar efter att eliminera konsekvenserna av ålderism genom att kräva att samhället:

- betraktar pensionärer som fullvärdiga medborgare

- öppnar arbetslivet för pensionärer

- ser över lagar och regler som är ålderistiska

- avskaffar åldersgränser i vården

- garanterar en årlig läkemedelsgenomgång för alla över 75 år

Ålderism innebär negativa föreställningar om andra människor baserat på deras ålder. Det är ett eländesperspektiv på äldre som kan leda till fördomar och diskriminering. Följden blir att den enskilde förnedras, känner sig mindervärdig och tappar livsglädjen. Det är även till skada för samhället eftersom kunskap och kompetens inte tas tillvara.

Begreppet ålderism har många praktiska innebörder, och några av de viktigaste kan sammanfattas under fyra rubriker:

Bemötande, mänsklig samvaro

Äldres ses som tärande och inte närande. Äldre lär sig inget nytt. Självständiga individer betraktas bara som ett kollektiv och de görs till gruppmänniskor. Begreppet pensionär har en negativ laddning och likställs med gammal, ålderstigen, skröplig, utlevad etc.

Arbetslivet

Äldre fråntas rätten till arbete. Åldersbetingade anställningsregler är vanliga. Äldre tar yngres arbete eller hindrar deras befordran. Äldre är negativa till ny teknik. Fackförbunden värnar mest om de yngre medlemmarna. Äldre är mer frånvarande från arbetet och de kostar för mycket.

Lagar, regler och sedvänjor

Socialförsäkringens förmåner upphör att gälla för den som fyllt 65 år. Det finns lagar, regler och avtal som är åldersdiskriminerande. Äldre ses inte som bra kunder.

Sjukvården

Åldersgränser används för beslut om diagnostiska prov och för behandlingar. Brister i läkemedelsbehandlingen av äldre är vanliga. Bristande krav på vad äldres vård skall omfatta.

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 262 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.