SPF driver nationellt arbete för äldres välbefinnande och värdighet

SPF har initierat och driver det första Nationella nätverket för äldres välbefinnande och värdighet. Det sker inom ramen för EU-projektet WeDo (European partnership for the wellbeing and dignity of older people). Projektet stöds och finansieras av EU-kommissionen som ett led i det prioriterade arbetet för att motverka våld och övergrepp mot äldre.

-          Målet för nätverket är att tillsammans stå upp för äldres rättigheter, välbefinnande och värdighet. Svenska erfarenheter kan bli ett viktigt bidrag till EU-projektets mål att utveckla europeiska kvalitetsramar för vård och omsorg. Goda exempel från svensk praktik utgör basen till en nationell strategi inom området. Dessutom ska EU:skvalitetsramar implementeras i Sverige, säger Karl Erik Olsson, förbundsordförande SPF.

-          Vi måste i nätverket tänka framåt och förstå att den moderna äldre människan många gånger kommer att vara kunnig och krävande i vården, säger Gunvor Petersson, vice förbundsordförande i SPRF.

I nätverket ingår äldreorganisationer, Socialstyrelsen, patientorganisationer, forskare inom området och inte minst privata och kommunala tjänsteleverantörer inom vård och omsorg och deras intresseorganisationer.

Nätverket har i denna vecka genomfört sitt andra möte.

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 262 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.