• SPF Seniorerna/

SPF presenterar Pensionärsskattekalkylatorn - räkna ut hur mycket mer i skatt en pensionär betalar än en löntagare med samma inkomst

Pensionärsskattekalkylatorn beräknar hur stor skillnaden är i skatt på samma inkomst beroende på om inkomsten kommer från lön eller pension. Ta reda på hur mycket pengar det handlar om – i månaden och per år – utifrån i vilken kommun du bor!

-          Med Pensionärsskattekalkylatorn vill vi tydliggöra det orättvisa och oacceptabla i att pensionärer tvingas betala högre skatt än löntagare med samma inkomst. Då ska man också komma ihåg att pensionerna har sänkts i år och att många äldre lever på knappa marginaler, säger Stina Nordström, kommunikationschef på SPF.

www.pensionärsskattekalkylatorn.se kan man förutom att räkna ut skillnaden i skatt på lön och pension också påverka genom en protestlista, skicka mail till politiker och sprida Pensionärsskattekalkylatorn i sociala medier.

-          Pensionärsskatten är den tydligaste valfrågan för seniorerna. En opinionsundersökning som SIFO gjort visar att 4 av 10 pensionärer, alltså runt 700 000 väljare, kan tänka sig att byta parti på grund av skatte- och pensionsfrågan. Det är dags att partierna kommer med besked om pensionärsskatten. Pension är uppskjuten lön men beskattas högre än lön, vi vill att pensionärsskatten avskaffas, säger Karl Erik Olsson ordförande för SPF.

Pensionärsskattekalkylatorn finns på www.pensionärsskattekalkylatorn.se och på www.spf.se

För mer information kontakta: Stina Nordström, kommunikationschef, 0733-13 32 82, Anna Eriksson, pressekreterare, 0706-606 993 eller Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 210 500 ex.

SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta