SPF Seniorerna säger nej till nya regler för AP-fonderna

SPF Seniorerna avvisar i ett remissvar förslagen om nya regler för AP-fondernas styrning och förvaltning, och kräver samtidigt en utvärdering av hela pensionssystemet istället för att som Pensionsgruppen titta på en liten del i taget.

I remissvaret står bland annat följande:

- AP-fonderna är inte en del av statskassan utan tillhör dagens och framtidens pensionärer. Fonderna har svarat för en utjämning över tid och (de flesta år) en bra avkastning till rimlig risk. I internationella studier står sig fonderna mycket väl med hög avkastning och låga kostnader. Det är principiellt viktigt att AP-fonderna fortsätter att styras via av riksdagen stiftad lag, och inte flyttas från riksdag till regering. Förslagen innebär dessutom stora risker för likriktning och därmed sämre avkastning samt höga övergångskostnader. AP-fondernas styrelser har också själva på ett klokt sätt, inom ramen för gällande regelverk, utvecklat sina strategier för placeringar som lever upp till samhällets förväntningar på hållbar utveckling. SPF Seniorerna säger därför nej till förslagen om nya regler för AP-fonderna.

- SPF Seniorerna vill även tillägga att det allmänna pensionssystemet bör ha ett överordnat mål: att leverera pensioner som gör det möjligt för människor att kunna leva på sin pension. Det är ett misslyckande för det nya pensionssystemet att inkomstpensionen faktiskt inte gör det ens efter ett helt arbetsliv, utan i allt för många fall måste stöttas upp med garantipension och bostadstillägg. Pensionsnivåerna är idag fortfarande är lägre än vad de var år 2009. Pensionsgruppen går igenom del efter del i systemet istället för att ta ett helhetsgrepp, det ökar dessvärre osäkerheten kring utvecklingen av de framtida pensionerna. Från SPF Seniorerna menar vi att det istället bör göras en utvärdering och reformering av hela pensionssystemet. Vi vill också framföra ett starkt krav på att riksdagen varje år ordnar en offentlig hearing för att ge allmänheten ökad insyn i hur pensionssystemet utvecklas.

För mer information kontakta: Anna Eriksson, pressekreterare, 0706-606 993 eller Stina Nordström, kommunikationschef, 0733-13 32 82

SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF Seniorerna växer och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 820 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. Prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.

Christina Rogestam