• SPF Seniorerna/

SPF ställer krav på riksdag och regering:Slopa broms och premiepensionssystem, halvera normen och tillför ålderspensionsavgifter till pensionssystemet

Efter att den så kallade ”bromsen” slagit till två år i rad och sänkt pensionerna med mer än sju procent samtidigt som lönerna ökat med ca fem procent och mot bakgrund av den rapport som framtagits av en expertgrupp från de fem rikstäckande pensionärsförbunden ställer SPF, vid sin kongress i Ronneby, följande krav till riksdag och regering:

Bromsen, den automatiska balanseringen slopas.

Den medför orimlig låg och osäker utveckling av pensionerna samt ökade inkomstklyftor som inte var förutsett då den infördes.

Den så kallade normen på 1,6 procent halveras.

Denna följsamhetsindexering innebär en omfördelning över tid av pensionerna. Ingångspensionen räknas upp och därefter sänks pensionen med 1,6 procent per år. Vid hög inflation har detta inte märkts, men nu kan det leda till ytterligare sänkning i kronor av pensionen. Därför bör den halveras till 0,8 procent.

Ålderspensionsavgifter över det så kallade intjänandetaket (ca 15 miljarder per år) tillförs pensionssystemet

Pensionssystemets fördelningsdel är underfinansierad, och genom att tillföra dessa medel som för närvarande går till statsbudgeten kan bättre utgiftstäckning erhållas.

Premiepensionssystemet, som fler förlorat än tjänat på, avskaffas.

2,5 procent av den totala pensionsavgiften på 18,5 procent går till premiepensionssystemet. Detta ger låt avkastning, har höga förvaltningskostnader och innebär otrygghet beträffande framtida pension.

För mer information, kontakta:

Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59 eller Cathrine Swenzén, informationschef, 0733-89 80 18, cathrine.swenzen@spfpension.se

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 262 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.