SPF vill formulera nationell värdegrund

Varför blir vi inte tillfrågade och utnyttjade då det gäller att utforma en nationell värdegrund och lokala värdighets garantier? Den frågan ställde SPF:s förbundsstyrelse vid sammanträdet igår, den 7 december i ett uttalande, samtidigt som den erbjuder sina tjänster.

Enligt en ny skrift från Socialstyrelsen är samhällets uppgift att ta hand om den snabbt växande gruppen äldre en av de största utmaningarna för hälso- och sjukvården och omsorgen. Arbetet med en nationell värdegrund och lokala värdighetsgarantier prioriteras. Allt detta är bra. Även om mycket fungerar väl understryks behovet av alarmerande rapporter om brister i omsorgen.

Samtidigt är det viktigt att notera förändringarna i problem- och behovsbilden. Antalet mycket sjuka äldre ökar inte lika snabbt som antalet gamla eftersom vi håller oss friska längre upp i åren. Detta gör att mer behöver satsas även på hälsovården för äldre. Fysisk aktivitet måste stimuleras både för att hålla igång kroppen och för att motverka depression och demens. Sociala kontakter, inte minst i samband med trevliga måltider med god, vacker och näringsriktig mat motverkar sjukdomar och ofrivillig svält. Här bidrar vi så gott vi kan, men samhället behöver förstärka förutsättningarna. En annan förändring är att de som nu går in i pensionsåldern är den första generation där flertalet ”haft det bra” hela livet. Denna grupp växer successivt in i gruppen med ökande behov av hälso- och sjukvård och omsorg, i nämnd ordning. De som är födda på 40-talet och ännu mer på 50-talet har nya och högre krav. Deras definition av värdigt liv och av att känna välbefinnande skiljer sig från deras som är födda på 20-och 30-talen. När värdegrunden utformas måste dynamiken i denna process tas med.

Många deltar i arbetet med att utforma värdegrunden. Det är förståeligt att det framför allt är personer inom myndigheter, kommuner och landsting som är engagerade. SPF, Sveriges Pensionärsförbund, och naturligtvis pensionärsrörelserna över huvud taget, består av medlemmar som lever mitt i själva problembilden. Och vi har många medlemmar och funktionärer av varierande ålder med rik erfarenhet och kunskap inom området.

Vi ledamöter av SPF:s förbundsstyrelse vill med detta uttalande erbjuda våra tjänster på alla nivåer i samhället och över hela landet då det gäller att utforma en värdegrund för vård och omsorg i framtiden!

Karl Erik Olsson

förbundsordförande

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 262 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.

SPF vill vara med och formulera en nationell värdegrund om äldres villkor.

SPF arbetar för att förbättra äldres villkor i samhället
Cathrine Swenzén