• SPF Seniorerna/

SPFs ekonomiska Seniorindikator: Seniorernas syn på egna ekonomin på väg mot bottennivå jämfört med tidigare valår

Seniorernas bedömning av den egna ekonomin har blivit mer negativ de senaste månaderna. Jämfört med valåret 2010 är seniorerna lika negativa idag om den egna ekonomin, med skillnaden att trenden är nedåtgående och på väg mot en bottennivå jämfört med de tre senaste valåren. Det visar SPF:s Seniorindikator som baseras på statistik från Konjunkturinstitutets hushållsbarometer. Kan detta få några effekter för hur äldre väljare, som utgör 25 procent av väljarkåren, röstar i år?

Seniorindikatorn, som visar hur åldersgruppen 65-84 år bedömer den egna ekonomin, låg i april på en betydligt lägre nivå än vid samma tidpunkt valåren 2002 och 2006. Indikatorn ligger något över läget i april valåret 2010 men då var Seniorindikatorn på väg upp och låg vid valet i september strax över normalläget på 100. Hittills i år har Seniorindikatorn fallit kraftigt och det vill till att seniorerna börjar se mer positivt på den egna ekonomin för att indikatorn inte ska vara lägre än vid de tre föregående valåren i september.

Det är oroande att seniorerna ser alltmer negativt på sin egen ekonomi men inte förvånande då bromsen sänkte pensionerna vid årsskiftet och då inget parti kommit med någon rejäl satsning för att förbättra pensionsinkomsterna. Vi vet att äldre väljare är mer rörliga idag än tidigare, satsningar som stärker äldres ekonomi måste därför prioriteras av de politiska partierna inför valet, säger Karl Erik Olsson, ordförande SPF.

Seniorindikatorn under valåren 2002, 2006, 2010 och 2014

Vad är Seniorindikatorn?
Seniorindikatorn baseras på två frågor om den egna ekonomin, nuläget och förväntningarna under de närmaste 12 månaderna, samt en fråga om förväntade inköp av kapitalvaror under de närmaste 12 månaderna. För att ta hänsyn till det historiska mönstret i svaren har indikatorn normerats så att den har medelvärdet 100 och standardavvikelsen 10. I april låg seniorindikatorn på 96,9, vilket var en nedgång från 97,5 i mars och betydligt lägre än januarisiffran på 109,4. En notering i intervallet 90-100, som i april, visar att läget är svagare än normalt.

Seniorindikator, 65-84 år, 2000-2014

Seniorindikator, 65-84 år

Maxvärde apr 2007 Minvärde dec 2008 Feb 2014 Mar 2014 Apr 2014 Läget apr 2014
Indikator 114,4 74,1 103,3 97,5 96,9 Svagt

Anm: Tre månaders glidande medelvärde

Publicering:
SPF kommer att publicera Seniorindikatorn varje kvartal.

Fakta om statistiken:
Konjunkturinstitutets hushållsbarometer är en månadsvis enkät till cirka 1 500 hushåll vars syfte är att spegla stämningsläget bland hushållen. I enkäten intervjuas personer i åldern 16 till 84 år bland annat om deras syn på den egna och den svenska ekonomin samt om deras planerade inköp av kapitalvaror. Seniorindikatorn beräknas som ett genomsnitt av svaren på två frågor om den egna ekonomin samt en fråga om hushållets köp av kapitalvaror. De tre frågornas formulering är: Hur är ditt hushålls ekonomiska situation jämfört med för 12 månader sedan? Hur tror du att ditt hushålls ekonomiska situation är om 12 månader? Hur mycket pengar tror du att ditt hushåll kommer att använda till inköp av kapitalvaror under de närmaste 12 månaderna jämfört med de senaste 12 månaderna? Svarsalternativen för de två första frågorna är: mycket bättre, något bättre, ungefär lika, något sämre, mycket sämre och vet inte. Svarsalternativen för den tredje frågan är: mycket mer, något mer, ungefär lika mycket, något mindre, mycket mindre och vet inte.

Indikatorn har normaliserats så att den har medelvärdet 100 och standardavvikelsen 10. Värden över 100 motsvarar ett starkare läge än normalt och värden över 110 ett mycket starkare läge än normalt. Värden under 100 och under 90 visar ett svagare respektive mycket svagare läge än normalt. Medelvärde och standardavvikelse har skattats på månadsdata från juli 1999 och framåt. För att få stabilare resultat används genomgående tre månaders glidande medelvärde. Värdet för Seniorindikatorn en viss månad är således ett genomsnitt av värdena för denna månad och de två föregående månaderna. Förtroendeindikatorn för seniorer, 65-84 år, baseras på Konjunkturinstitutets statistik och har tagits fram av Pousette Ekonomianalys AB på uppdrag av SPF.

För information om statistiska frågor om Seniorindikatorn och tolkning av resultaten kontakta:

Tomas Pousette, samhällsekonomisk rådgivare till SPF, telefon 0708-922 663

För ytterligare information kontakta:

Karl Erik Olsson, förbundsordförande SPF, telefon 070-873 82 59

Anna Eriksson, pressekreterare/kommunikatör, 0706-606 993

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 210 500 ex.

SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta