• SPF Seniorerna/

SPFs ordförande Karl Erik Olsson kommenterar Skattebetalarnas nya rapport som släpptes idag: ”Pensionärsskatten måste avskaffas, ju förr desto bättre”

I en ny rapport konstaterar Skattebetalarnas förening att ett genomsnittligt svenskt pensionärshushåll har betalat drygt 100 000 kronor extra i skatt under perioden 2007 till 2014. Detta beroende på att skatten på pensioner har sänkts mindre än på lön.

-          Skattebetalarna bekräftar det som vi länge konstaterat i SPF – att det finns en djup orättvisa i att pensionärer och löntagare beskattas olika. Pensionärsskatten måste avskaffas, ju förr desto bättre, säger SPFs ordförande Karl Erik Olsson i en kommentar.

En enkätundersökning bland SPFs medlemmar visar också att 9 av 10 pensionärer anser att skatt på pension och arbete ska vara lika. Sverige är dessutom med stor säkerhet det enda land i världen som beskattar pensionärer högre än löntagare.

-          SPF vet att pensionärsskatten är en fråga som verkligen engagerar Sveriges pensionärer. Vi har arbetat och betalat skatt under vårt arbetsliv och istället för att få ut allt i lön har vi avstått pengar till framtida pension. Pension och lön är egentligen samma sak och ska självklart beskattas lika, avslutar Karl Erik Olsson.

För mer information, kontakta
Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59 eller Anna Eriksson pressekreterare 0706 - 606 993.

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 210 500 ex.

SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta