Våldet går inte i pension!

Den mänskliga rättigheten att slippa utsättas för våld omfattar också äldre personer och i Sverige samlas engagerade organisationer och privatpersoner runt om i landet under parollen Våldet går inte i pension! Det finns en bild av äldre som snälla och svaga som gör det svårt att föreställa sig att någon kan slå en äldre person – eller att äldre själva slår. Men det är inte särskilt ovanligt att äldre utsätts för våld. I sitt eget hem av en partner, ett barn eller barnbarn, och på ett äldreboende kan en granne eller personal vara förövare. Dessutom är våld mer än slag och sparkar. Hot och kränkningar, ekonomiskt utnyttjande, sexuella övergrepp och vanvård är också våld.

Kampanjen Våldet går inte i pension! drivs av ett nätverk som samordnas av Sveriges Pensionärsförbund (SPF) och Brottsofferjourernas Riksförbund med representanter från Socialstyrelsen, Länsstyrelsen i Stockholm, Kommunal, Vänsterpartiet, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige (Roks), Pensionärernas Riksorganisation (PRO) och Sveriges Pensionärers Riksförbund (SPRF).

- Trygghet är viktigast för de som är sköra och sårbara. Äldre har samma känsla och vilja som yngre men är svagare. Därför är det så mycket viktigare att äldre skyddas mot våld och övergrepp, inte minst i miljöer där de förväntar sig förtroende. Därför är ”Världsdagen om våld och övergrepp mot äldre” så viktig, säger Karl Erik Olsson i en kommentar.

Nätverket ser världsdagen som en milstolpe i kampanjen och runt om i landet samlas organisationerna på gator och torg för att uppmärksamma allmänheten, de äldre själva och opinionsbildare på våldet mot äldre. Ett annat mål är att uppmana beslutsfattare till en tydlig handlingsberedskap inom kommun och landsting samt att de yrkesgrupper som möter äldre i sin vardag får utbildning och stöd.

Läs mer på www.spf.se/valdetipension

För mer information, kontakta:

Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59, Ola Nilsson, folkhälsoansvarig ola.nilsson@spf.se, 08-692 32 73, 070-690 32 73

SPF, Sveriges Pensionärsförbund
SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 207 900 ex.

SPFs prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.

Den 15 juni 2013 uttrycker hela världen sitt motstånd mot att äldre kvinnor och män utsätts för våld, övergrepp och lidande. FN:s generalförsamling har utsett den 15 juni till Världsdagen om våld och övergrepp mot äldre. SPF samordnar ett nätverk för Våld mot äldre.

Trygghet är viktigast för sköra och sårbara.
förbundsordförande SPF, Karl Erik Olsson