VINNARNA I TÄVLINGEN SVERIGES SENIORVÄNLIGASTE KOMMUN 2013 UTSEDDA

För femte året i rad har SPF, Sveriges Pensionärsförbund, idag utsett Sveriges seniorvänligaste kommun 2013. I år har dessutom fem extrautmärkelser delats ut inom kategorier som läkemedelsanvändning, mat och kollektivtrafik. Äldreminister Maria Larsson (KD) delade ut utmärkelser och SPF:s Karl Erik Olsson, juryns ordförande, gratulerade med blommor.

Vinnare i tävlingen Sveriges seniorvänligaste kommun 2013 är Munkedals kommun i Bohuslän. Temat för Seniorvänlig kommun 2013 har varit hemtjänsten och juryns motivering för Munkedals kommun löd:

Personalens höga utbildningsnivå kompletteras med kontinuerlig fortbildning i adekvata ämnen och med satsning på utveckling av välfärdsteknologi. God och näringsriktig mat kan lagas hemma gemensamt med andra. Hemtjänsten i Munkedal belönas med toppbetyg av användarna.

Vinnare i tilläggskategorierna
”Bästa arbetsgivare för äldre” är Nacka kommun med motiveringen: ”En mångfald av yrken representeras av ett antal 65 plussare som bidrar med sin erfarenhet och får agera som mentorer för yngre kollegor.”

”Bästa kollektivtrafik”- priset går till Göteborg med motiveringen: ”Seniorkort för alla som fyllt 65 och flexlinjer med bussar anpassade för funktionshindrade möjliggör en hög grad av rörlighet och tillgänglighet till aktiviteter.”

Gotland prisas för ”Bästa läkemedelsanvändning” med följande motivering: ”En aktiv läkemedelskommitté förbättrar nyckeltalen för bra läkemedelsanvändning bland äldre.”

”Bästa äldreboendet”-utmärkelsen tillfaller Hallstahammar kommun och äldreboendet Strandgården med motiveringen: ”Strandgården är ett allsidigt äldreboende med god bemanning. Personalen arbetar kontinuerligt med förbättringar genom aktiv hantering av avvikelser, läkemedelsgenomgångar och mat som väcker aptiten.”

Vinnare i kategorin ”Bästa mat/nutrition” är Habo kommun med motiveringen: ”Individuellt anpassad mat som lagas från grunden varje dag ger goda upplevelser för smak, lukt, syn och känsla – ”outstanding” enligt SPF:s matpatrull.”

Årets Senior och årets Junior
SPFs medlemstidning Veteranen har bett sina läsare rösta fram årets Senior och årets Junior. Veteranens läsare har utsett Yngve Gustafson, geriatriker från Umeå och känd från tv-serien Sveriges bästa äldreboende som sändes i höstas, till årets Senior. Och vinnare i läsarkategorin årets Junior är Fanny Westerberg som är initiativtagare till sajten www.seniorval.se

För mer information, kontakta: Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59 eller Anna Eriksson pressekreterare 0706 - 606 993

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 210 500 ex.

SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta