Analysguiden: Inleder året med tillväxt och bättre resultat

Report this content

Spiffbet har startat det nya året starkt. Nettoomsättningen för det första kvartalet kom in på 24,3 miljoner kronor, vilket innebär 60 procent tillväxt kvartalsvis. Analysguiden justerar motiverat värde marginellt till 0,8-1,0 kronor.

Startar året med kraftigt ökande omsättning

Spiffbet har startat det nya året starkt. Nettoomsättningen för det första kvartalet kom in på 24,3 miljoner kronor (0,6), vilket innebär en tillväxt på årsbasis på 3948 procent och kvartalsvis 60 procent. Detta hänförs i rapporten till ett antal faktorer. Dels har bolaget upplevt medvind i form av god kundtillväxt och låga vinstutbetalningar. Vd Henrik Svensson framhåller också god utdelning från marknadsföringsinsatser som en bidragande faktor. Bolaget är tydliga med att den största delen av tillväxten kommer från ungefär samma varumärkesportfölj som under fjärde kvartalet.

Resultatet åt rätt håll

Även på resultatsnivå uppvisar koncernen förbättringar under kvartalet. Rörelseresultatet landar på -5,3 miljoner kronor (-4,8), en tydlig förbättring både på årsbasis samt mer än en halvering från fjärde kvartalets resultat på -13,9 miljoner kronor. Det förbättrade resultatet hänförs till en starkt stigande omsättning samtidigt som kostnadsnivån bibehållits. Kostnaderna för kvartalet uppgick till 29,6 miljoner kronor, i princip i linje med fjärde kvartalets kostnader på 29,4. Detta talar väl för skalbarheten i organisationen, där stora omsättningsökningar inte behöver innebära skarpt ökande kostnader.

Två förvärv genomförda under kvartalet

Kvartalet har inneburit två förvärv. Först och främst förvärvades Sir Jackpot och Live Lounge, som genomfördes i form av ett inkråmsförvärv. Därtill har bolaget tillkännagivit förvärvet av Manisol Gaming Ltd under kvartalet, med varumärkena Scandibet och TurboVegas. Dessa kommer synas i siffrorna från första april och kan innebära en stor omsättningsökning. Bolaget har tidigare talat om att kasinointäkterna kan öka med upp till 50 procent. Det faktum att varumärkena redan använder samma plattform som Spiffbet talar för en smidig integration. Förvärvet innebar en riktad emission om 41 miljoner kronor.  Efter kvartalet meddelade bolaget att de löser de reverser som utgick i samband med dessa förvärv, vilket kvittades mot drygt 53,2 miljoner nya aktier i Spiffbet. Bolaget har därtill efter kvartalets utgång beslutat att lansera varumärkena Cashmio, BusterBanks och Zenspin på den svenska markanden. Cashmio är redan lanserat och vi väntar oss att resterande lanseras kommande tiden. Många spännande händelser finns därmed på horisonten kommande tiden.

Stabil start på året

Vi behåller i stort våra estimat oförändrade. Lösningen av förvärvsreverserna om totalt 21 miljoner kronor innebär en utspädning med cirka 14 procent i aktieantalet. Till följd av den förändringen justerar vi det motiverade värdet marginellt från 0,9–1,0 kronor till 0,8–1,0. Det vi håller särskild koll på framöver blir hur marginalerna utvecklas, ytterligare förvärv samt hur väl bolaget lyckas möta den något osäkra situationen på marknaden. Vi ser fortsatt stark tillväxt i korten och fortsätter året lika starkt är uppsidan stor. Risken är fortsatt hög.

Läs analysen här