SpiffX AB, delårsrapport, 1 januari - 30 juni 2015

Andra kvartalet och första halvåret i sammandrag:

• Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 248 971 kr (5 170 kr) och till 492 344 kr (5 181 kr) för första halvåret 2015.
  • Resultatet för andra kvartalet uppgick till -2 503 055 kr (-1 873 434 kr) och till -4 061 263 kr (-2 699 308 kr) för första halvåret.
  • Resultatet per aktie för hela perioden uppgick till -0,64 kr.
  • Eget kapital per aktie uppgår vid periodens slut till 1,00 kr.
  • Matchade belopp på marknadsplatserna (spelomsättning på SpiffXs marknadsplatser) var under andra kvartalet 7 770 562 kr och under första halvåret 15 218 140 kr, vilket är en ökning med 206% jämfört med andra halvåret 2014.
  • Bolagets aktie listades på Nasdaq First North den 28 april 2015 och handlas under kortnamnet SPIFFX.
  • Vid utgången av 2014 hade SpiffX 1406 st registrerade kunder, vid utgången av första halvåret hade bolaget 5382 st registrerade kunder. En ökning med 282%.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I augusti 2015 påbörjades ett samarbete med en av världens största arbitragehandlare med odds, Betting Promotion.
  • Inför de europeiska ligornas start i augusti så har SpiffX utökat sina marknadsplatsers utbud markant genom att utöver engelska Premier League, Champions League och EURO 2016-kvalet lägga till spanska, italienska och tyska förstadivisionerna. Detta innebär mer än en fördubbling av antalet spelobjekt på marknadsplatserna.
  • I början av augusti lanserades en ny uppdatera version av marknadsplatsernas webbsida, www.spiffx.com.

Verksamheten

SpiffX driver världens första optionsmarknad samt en avancerad kostnadseffektiv darkpool för handel med sportodds. Erbjudandet på bolagets marknadsplatser innebär att ge storspelare, spelbolag och nöjesspelare möjlighet att ingå hävstångspositioner och att handla med odds för att spekulera eller för att hantera befintliga portföljrisker. SpiffX erbjuder även attraktiva applikationer som spelbolag kan erbjuda sina kunder.

Bolaget har i drygt fyra års tid utvecklat sin tekniska plattform för marknadsplatserna baserat på modeller från den finansiella marknaden och dess högfrekvenshandel. Plattformen lanserades framgångsrikt inför fotbolls-VM 2014 och lanseras nu brett.

SpiffX AB har ett helägt dotterbolag, SpiffX Holding Malta Ltd, som i sin tur har ett helägt dotterbolag, SpiffX Malta Ltd, som driver den operativa verksamheten och är licensierat av de maltesiska spelmyndigheterna. Teknikutvecklingen sker i det svenska bolaget som också äger mjukvaran för den tekniska plattformen.

VDs kommentar

Det är ett riktigt spännande och händelserikt halvår vi nu har lämnat bakom oss. Givetvis var marknadsnoteringen av SpiffX på First North den enskilt mest uppmärksammade händelsen under perioden för bolaget men internt är det full koncentration på vår verksamhet och uppgiften vi har framför oss; att fullt ut etablera våra unika marknadsplatser för sportodds och att få ett kommersiellt genombrott för dem.

Vi kan konstatera att vi i stort följer vår plan för första halvåret och att vi nu går in i höstens fotbollssäsong fulla av tillförsikt. Efter att vi i april listade oss på First North har vi koncentrerat oss på att stärka vårt marknadsutbud, få fler kunder intresserad av våra marknadsplatser och på att utveckla vår teknik för vår unika optionshandel med odds.

Vi har en stark kundtillväxt, 282% under första halvåret, och på våra marknadsplatser ökar matchade belopp, alltså spelomsättningen på våra marknadsplatser, med 206% jämfört med andra halvåret 2014 vilket var vårt första ”riktiga” halvår.

Vi ser det som ett styrkebesked att trots att vi under juni månad då de europeiska toppligorna vilar inte erbjöd många matcher, så har vi ett högre matchat belopp i andra kvartalet än under första kvartalet.

Vi upplever att intresset för våra produkter är mycket stort och vårt nyligen offentliggjorda samarbete med Betting Promotion kan potentiellt ge ringar på vattnet. Slår samarbetet väl ut är det positivt för båda parter likväl som att det påskyndar utvecklingen av vår affär. Vi är mycket stolta och glada att vi redan nu fått ett sådant samarbete till stånd – tidigare än vad vi räknat med - och avser att ytterligare höja tempot i vår expansion.

våra konsumentapplikationer kommer att finna sin väg till marknaden.

Tobias Fagerlund, Verkställande Direktör

För mer information hänvisar vi till den fullständiga delårsrapporten som finns publicerad på bolagets hemsida:

För ytterligare information se www.spiffx.se

Kontaktperson:

VD, Tobias Fagerlund, 070-415 05 85, tobias@spiffx.com

SpiffX driver en handelsplattform med en unik optionsmarknad och en darkpool (orderböcker med dolda handelsvolymer) för handel i sportodds till marknadsledande pris via webbplatsen www.spiffx.com samt utvecklar och marknadsför konsumentinriktade spelapplikationer med hävstång. Den operativa verksamheten bedrivs i dotterbolaget SpiffX Malta Ltd med licens nr LGA/CL3/851/2012 utfärdad av Malta Gaming Authority den 26 april 2013.