PRESSMEDDELANDE: Billigast är bäst!

På dagen för fem år sedan startade Spiltan Fonder sin räntefond – Spiltan Räntefond Sverige – och svenska fondsparare fick tillgång till ett riktigt lågprisalternativ för räntesparande. Med en förvaltningsavgift på 0,1 procent är Spiltan Räntefond Sverige fortfarande den billigaste räntefonden på marknaden och idag när fonden fått femårshistorik kan man konstatera att den även är den som gett högst avkastning på fem år.

- Vår placeringsfilosofi att köpa räntepapper från välskötta svenska bolag kombinerat med marknadens lägsta avgift har verkligen lönat sig. Spiltan Räntefond Sverige har sedan starten tillhört toppen av jämförbara räntefonder och det är jättekul att vi är den bästa på fem år, säger Erik Brändström, förvaltare Spiltan Räntefond Sverige och VD på Spiltan Fonder.

Spiltan Räntefond Sverige har två år i rad blivit utsedd till ”bästa lågriskfond” av fondanalysföretaget Moneymate

Förra året startade vi även ett lågprisalternativ bland aktiefonder
Den 30 november förra året startade Spiltan Fonder ett riktigt spännande lågprisalternativ för den som vill spara i en Sverigefond till låg kostnad men med möjlighet att gå bättre än börsen. Med Spiltan Aktiefond Investmentbolag finns det numera en passivt förvaltad aktiefond som kan gå bättre än börsen och inte bara bli börsen minus förvaltningsavgifter som en ”vanlig indexfond”. Med en förvaltningsavgift på 0,2 procent är den billigast på den fria marknaden.

- Med Spiltan Aktiefond Investmentbolag kan man spara i en fond som har förutsättningar att gå bättre än börsen och är billigare än andra indexfonder på den fria marknaden, säger Erik Brändström förvaltare av Spiltan Aktiefond Investmentbolag och VD på Spiltan Fonder.

Hittills i år har Spiltan Aktiefond Investmentbolag stigit med 18 procent vilket är 2 procentenheter bättre än börsen inklusive utdelningar. Bättre än börsen och billigare än snittet av indexfonder!

För mer information kontakta: Erik Brändström, VD & Ansvarig förvaltare, 08-545 813 41

Spiltan Fonder AB är en oberoende och fristående fondförvaltare med omkring 45 000 andelsägare och med ett totalt förvaltat kapital på 3,7 miljarder kronor i sex framgångsrikt förvaltade fonder. Spiltan Fonder utsågs i år till ”Årets Fondbolag” och aktiefond Spiltan Aktiefond Stabil till ”Årets Sverigefond” av nordens största privatekonomiska magasin privata Affärer. Spiltan Räntefond Sverige utsågs i år till ”Årets lågriskfond” för andra året på raken av MoneyMate. Mer information på www.spiltanfonder.se

Bättre än börsen? Billigare än indexfonder!
Erik Brändström, VD, Spiltan Fonder