Spiltan Aktiefond Investmentbolag får 5-stjärnig rating av Morningstar

"Bättre än börsen? Billigare än indexfonder!” var utgångspunkten när succéfonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag startade i november 2011. Tanken var att svenska fondsparare skulle få tillgång till ett riktigt bra lågprisalternativ bland aktiefonder som placerar på den svenska aktiemarknaden. En passivt förvaltad fond som kan ge högre avkastning än index, helt enkelt en smart indexfond, och inte bara bli börsen minus förvaltningsavgifter som en ”vanlig indexfond”. Med en förvaltningsavgift på 0,2 procent är den billigast på den fria marknaden.

Förväntningarna har infriats med råge då Spiltan Aktiefond Investmentbolag var bästa fond i kategorin Sverigefonder under både 2012 som 2013 och ligger med i toppen även 2014! Under fondens första tre år steg fonden med 107 procent, vilket är 34 procentenheter bättre än fondens jämförelseindex SIXPRX och gör den till bästa fond i Morningstarkategorin ”Sverige”. Den fina avkastningen har nu gett fonden högsta betyg, fem stjärnor, hos fondanalytikern Morningstar.

- Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en smart indexfond. Den gör det möjligt för alla att spara i en indexliknande fond som har förutsättningarna att gå bättre än börsen och den är billigare än andra indexfonder på den fria marknaden, säger Erik Brändström VD och förvaltare av Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

För mer information kontakta:
Erik Brändström, förvaltare Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 08-545 813 42 eller erik@spiltan.se
Niklas Larsson, marknadsansvarig Spiltan Fonder: 08-545 813 45 eller niklas@spiltan.se

Spiltan Fonder AB är en oberoende och fristående fondförvaltare med omkring 80 000 andelsägare och med ett totalt förvaltat kapital på ca 11,0 miljarder kronor i sju framgångsrikt förvaltade fonder. Spiltan Fonder har genom åren bland annat utsetts till ”Årets Fondbolag” och förvaltare av ”Årets Sverigefond” av nordens största privatekonomiska magasin Privata Affärer. Och Spiltan Aktiefond Investmentbolag utsågs till ”Läsarnas favorit ” 2013 och 2014 av Privata Affärers läsare. Spiltan Räntefond Sverige har utsetts till ”Årets lågriskfond” tre år på raken av MoneyMate. Spiltan Aktiefond Småland har utsetts till ”Bästa Sverigefond” av Lipper. Mer information på www.spiltanfonder.se

Citat

Om man vill spara i en smart indexfond är Spiltan Aktiefond Investmentbolag ett bra val.
Erik Brändström, förvaltare Spiltan Aktiefond Investmentbolag