Report this content

Spinn Investment med partners förvärvar Hedemora Bildemontering av Mats Harrysson Spinn Investment och Thomas Johansson, nuvarande vice vd, har av Mats Harrysson köpt Hedemora Bildemontering (HBD). Mats Harrysson kommer i några år till att vara knuten till bolaget. Förvärvet sker genom HBD Holding AB där Spinn Investment är huvudägare och bland övriga ägare förutom Thomas märks bl.a Solid Försäkringsaktiebolaget/Resurs Holding Gruppen och Företagspartner IBP Invest (Bröderna Ola och Per Håkan Börjesson). HBD har en historia sedan 1969 då det ägdes av Ansvar och Länsförsäkringar. Mats Harrysson tillträdde som VD 1989 och övertog sedan hela bolaget 1992. Verksamheten består av: · Inköp och hämtning av skrot- & krockskadade bilar · Sveriges renaste och mest effektiva miljösanering av skrot & krockskadade bilar · Omedelbar demontering, testning och lagerförning av begagnade originaldelar · Försäljning genom telefon/Internet/postorder av begagnade originaldelar från ett 24 km hyllmeter stort lager som är Sverige största lager av begagnade originaldelar på hylla för omedelbar levererans · Återvinning och försäljning av material som metall, gummi, glas, mm HBDs omsättning har från 1999 till 2004 ökat från 9,5 Mkr till ca 20 Mkr och 22 anställda under god lönsamhet. HBD är medlem i Sveriges Bilskrotares Riksförbund, fick Miljöpris 2002 i Hedemora kommun, är ISO 9001 och 14001 certifierade, auktoriserad bilskrot av Länsstyrelsen Dalarna samt av biltillverkarna. Mats Harrysson blev även vald till årets företagare 2003 i Hedemora. Mats Harrysson, vd, ägare och entreprenör Hedemora Bildemontering AB: "Hos oss ser det inte ut som hos de flesta bilskrotar, här är det nämligen en bilfri tomt. Vi lagrar inga delar på bil utan demonterar efter en plocklista och miljöbehandlar för skrotning samma dag som bilen kommer in. Detta är det enda vettiga både för miljön och för våra kunder. När nu Thomas och Spinn tar över då jag skall pensionera mig är det mycket positivt och känns som ett naturligt nästa steg för mitt livsverk, inte minst m.h.t. den nya tidens möjligheter" Thomas Johansson, vvd och tillträdande vd Hedemora Bildemontering AB: "Vi känner oss väl rustade att utveckla bolaget vidare både utifrån ökade krav på miljömässighet och att tillgodose den ökade efterfrågan på begagnade originaldelar från marknaden på ett effektivt sätt." Björn Holmqvist, Spinn Investment AB: "Det är ett mycket fint bolag som Mats Harrysson tillsammans med övriga medarbetare har byggt upp under lång tid. Vi är övertygade om att miljömässig och effektiv sanering/demontering samt närmare kundsamarbeten och postorder är nyckelord för framtiden inom bildemontering. Genom att återanvända bildelar sparar konsumenter, verkstäder och försäkringsbolag miljön och de ekonomiska vinsterna är betydande." För mer information kontakta: Björn Holmqvist Spinn Investment AB 070-660 57 77 Bosse A. Larsson Spinn Investment AB 070-525 3913 Mats Harrysson Hedemora Bildemontering AB 0225-595547 Kort version Spinn Investment med partners förvärvar Hedemora Bildemontering av Mats Harrysson Spinn Investment med partners har av Mats Harrysson förvärvat Hedemora Bildemontering (HBD). Mats Harrysson kommer i några år till att vara knuten till bolaget. Förvärvet sker genom HBD Holding AB där Spinn Investment är huvudägare och bland övriga ägare märks bl.a Thomas Johansson, nuvarande vice vd i HBD, Solid Försäkringsaktiebolaget/Resurs Holding Gruppen och Företagspartner IBP Invest (Bröderna Ola och Per Håkan Börjesson). HBD har ett intressant och för branschen unikt miljömässigt & industriellt sätt att ta hand om och återvinna skrotbilar. Bolaget har Sveriges största lager av begagnade originaldelar på hylla som säljs via telefon, Internet och postorder för omedelbar levererans. Genom att återanvända bildelar sparar konsumenter, verkstäder och försäkringsbolag miljön och de ekonomiska vinsterna är betydande. HBD omsätter ca 20 miljoner kronor och har 22 anställda. Spinn Investment AB förvärvar och utvecklar medelstora och lönsamma bolag som ofta står inför ett generationsskifte. Syftet är att skapa starka, växande och konkurrenskraftiga företag i Norden. Detta sker tillsammans med kunniga och intresserade medinvesterare. Spinn har kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingborg och samarbetspartners i Norge, Finland och Danmark. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/29/20040929BIT20600/wkr0001.pdf