Fler byråer än någonsin tävlar i Spinn

Spinn 2014 slår rekord i antal tävlande byråer. 50 byråer och organisationer är med och tävlar, en ökning med 25 procent jämfört med förra året. I år har kategorierna arbetats om och breddats, något som troligen bidragit till att öka intresset för Spinn.

-          PR-branschen utvecklas och Spinn med den. I år gjorde vi om kategorierna för att tydligare spegla branschglidningen, där allt fler typer av byråer gör liknande uppdrag. Det är därför roligt att fler vill tävla i Spinn, alltifrån organisationer och myndigheter till andra typer av byråer, säger Mårten Lundberg, Spinn-general och styrelseledamot i branschorganisationen PRECIS som arrangerar galan.

De nya tävlanden kommer till hälften från reklambyråer och till hälften från myndigheter, organisationer och ideella föreningar. Antalet inlämnade bidrag är 175, vilket är nära förra årets rekordnotering på 185. Bidragen är också relativt jämnt fördelade mellan de tolv tävlingskategorierna.

De nominerade bidragen presenteras på ett nomineringsmingel på No 18 (Birger Jarlsgatan 18) den 21 oktober kl 18.00. Stor prisutdelning sker på Spinngalan den 20 november, då ett guld och minst ett silver ska utses inom varje tävlingskategori. Förutom de tolv Spinn-priserna kommer Spinns huvudsponsor Cision dela ut sitt eget pris Cision PR Influencer Award, som delas ut till den PR-konsult som under året haft stort digitalt inflytande.

För mer information besök spinn.nu eller kontakta Mårten Lundberg, marten@herokommunikation.se, 0733-713 613

Spinn som arrangeras av branschföreningen Precis belönar Sveriges bästa marknads-PR. Tävlingen är ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Marknads-PR är all kommunikation i icke-köpta och egna kanaler som bygger trovärdighet, ändrar beteenden, bygger varumärken och driver försäljning. Sedan år 2005 inkluderar Spinn även köpta kanaler, främst genom kategorin ”Årets integrerade kampanj”. Målet med Spinn är att öka kännedom och kunskap om marknads-PR hos företagsledare, marknadschefer och andra beslutsfattare. Tävlingen är även ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Långsiktigt ska tävlingen bidra till att öka andelen icke-köpta kanaler i marknadsmixen. Den första Spinntävlingen hölls 2004.