NORD DDB tar hem guld i Årets Varumärkesbyggare i Spinn 2019

Årets varumärkesbyggare
Guld: NORD DDB med ”Delicato” för Delicato

Juryns motevering
Det kan finnas spår av tråkig reklam, men juryn lyckades inte finna något.  Med en humor sötare än sirap, mer väloljad än smörkräm, med en skyhög ohälsomedvetenhet och pärlsockrad sirlighet, träffar årets varumärkesbyggare rakt in målgruppens mag-känsla om och om igen.

Silver: JMWGolin med ”Allt annat är olidligt” för Lidl

Silver: BCW med "Varumärket som klev upp ur ankdammen" för Egmont Publishing

Årets Varumärkesbyggare belönar långsiktigt kommunikationsarbete som stöttar varumärket under en lång tid och innefattar egna och förtjänta kanaler. Kommunikationen ska visa upp dokumenterade resultat och koncept som sträcker sig över flera år där varumärket har stärkts i förhållande till konkurrenter och egna målgrupper. Om långsiktighet kan uppvisas välkomnar Spinn även bidrag som vunnit inom andra kategorier tidigare år.

Generalsekreterare
info@precis.se

Spinn som arrangeras av branschföreningen Precis belönar Sveriges bästa marknads-PR. Tävlingen är ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Marknads-PR är all kommunikation i icke-köpta och egna kanaler som bygger trovärdighet, ändrar beteenden, bygger varumärken och driver försäljning. Målet med Spinn är att öka kännedom och kunskap om marknads-PR hos företagsledare, marknadschefer och andra beslutsfattare. Tävlingen är även ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Långsiktigt ska tävlingen bidra till att öka andelen icke-köpta kanaler i marknadsmixen. Den första Spinntävlingen hölls 2004.