Spinn öppnar för bidragsinlämning

Den 23 mars 2023 kommer årets bästa PR kampanjer att hyllas på Spinngalan, årets mest prestigefulla tävling i PR. Från och med idag den 1 december t om den 31 januari 2023 är det möjligt att lämna in bidrag för PR insatser inom en rad olika kategorier.

Spinngalan har arrangerats av PRECIS sedan 2004 och belönar varje år det bästa inom svensk PR. Utöver den stora äran står även den åtråvärda Spinntrofén på spel.

- Spinn har blivit en viktig institution i branschen. Konkurrensen är stenhård vilket stärker hela syftet med tävlingen. Vi ska öka kunskapen om kraften i riktigt bra PR. Och det gör vi genom att lyfta fram och låta oss inspireras av årets bästa kampanjer. I år känns galan och samtalen runt den extra angelägna då vi vet att PR kan spela en viktig roll för företag och organisationer när ekonomin och omvärlden hackar. Det finns en oerhörd kraft i den förtjänade uppmärksamheten som vi vill att fler ska dra nytta av säger Hampus Brynolf, juryordförande.

Juryn för Spinn23 leds av juryordförande Hampus Brynolf, Intellecta och består av:

Andreas Wingren – PR och kommunikationschef, Microsoft
Hanna Axelsson – tidigare kommunikation- och marknadschef, Trygg-Hansa
Kenneth Wall – kommunikationschef, Södertörns högskola
Nellie Östman – Årets rookie, Intellecta
Rolf van den Brink – Chefredaktör, Dagens opinion
Sabina Rasiwala – HR och kommunikationschef, Samhall
Sandhya Forselius – kommunikationschef, Unilever
Yasmine Winberg – Chefredaktör, Resumé

Spinnjuryn kommer bedöma och belöna de bästa PR-kampanjerna inom följande kategorier:

Årets arbetsgivarvarumärke
Årets business to business
Årets hållbarhetskommunikation
Årets innovation
Årets integrerade
Årets internationella
Årets IR-kommunikation
Årets konsument-pr
Årets non-profit
Årets realtidsaktivitet
Årets samhällsinformation
Årets thought-leader
Årets varumärkesbyggare

Utöver dessa kategorier finns även specialkategorierna Årets kund samt Årets rookie där vinnarna utses av PRECIS styrelse.

Bidragsinlämningen är öppen från 1 december 2022  till 31 januari 2023. Kampanjerna som nomineras ska vara slutförda under perioden oktober 2021 – december 2022. Nominerade bidrag kommer att presenteras på nomineringsminglet den 23 februari och vinnarna på Spinngalan den 23 mars.

Cision står som huvudsponsor för Spinngalan 2023 som även delsponsras av Utsikt Kommunikation (event) och Penetrace (bedömningsverktyg). PRECIS har även den stora äran att ha framtidens PR-stjärnor från Berghs till hjälp med kommunikation inför, och under, galakvällen.

Mer information om tävlingen och bidragsinlämningen finns att hitta på spinn.nu

För mer information kontakta:

Anna-Karin Hedlund Generalsekreterare +46 739850026

Hampus Brynolf, juryns ordförande +46 708733334

Om PRECIS

Föreningen PRECIS verkar för den svenska PR-konsultbranschens utveckling och ska vara en samlingspunkt för kollegialt utbyte av branschgemensamma frågor. PRECIS består av 26 företagsmedlemmar och företräder medlemmarnas gemensamma intressen genom att framhålla värdet av Public Relations för att uppnå företags och organisationers affärs- och verksamhetsmål. Föreningen vårdar den gemensamma branschnormen och är ett kvalitetsmärke för medlemmarna. För att driva utvecklingen i marknads-PR arrangerar föreningen tävlingen Spinn.