Brittisk Dark Mild lanseras exklusivt på Systembolagets hyllor 17/5

Fredagen den 17:e Mars lanserar brittiska 52 Degrees Brewing en Dark Mild på Systembolagets exklusiva släpp. En ölstil som just nu upplever en renässans inom ölvärlden.

52 Degrees Brewing stoltserar med en stor passion för att brygga småskaligt med fokus på högkvalitativa öl i klassisk anda. Själva bryggeriet är beläget i Midlands, ett historiskt centrum i Storbritannien för bryggning, och är en del av en familj av mikrobryggerier som delar samma dedikation till ölkvalitet och tradition.

Mild är en ölstil som länge fått stå i skymundan på den internationella ölscenen, men sakta sakta har fler och fler ölpersonligheter och bryggare intresserat sig mer för stilen. Många bryggare dricker gärna en Mild, kanske på grund av ölets smakrikedom i kombination med låg alkoholhalt. Man får helt enkelt en öl som smakar och doftar väldigt mycket och som man dessutom kan dricka mycket av! I Sverige har fler ölpersonligheter pratat varmt om stilen, bland annat Fredrik Berggren känd från podcasten Ölpölen samt GBG Beer Week och En Öl & Whiskyfestival. En annan ölpersonlighet är Mauro Marino Jonsäll från ölbloggen Pilnser.nu som beskriver ölet Backyard Dark Mild 1898 så här;

"Backyard 1898 Dark Mild är ett fylligt öl med smaker av choklad och rostad malt. Dessa robusta smaker balanseras fint med toner av söt stenfrukt, vilket skapar en komplex och välbalanserad smakupplevelse. Etikettens design för Backyard 1898 återspeglar känslan från sent 1800-tal med mörka, dimmiga nätter som utspelas i de smala gränderna i överfyllda brittiska städer".

Backyad Dark Mild 1898

Lanseringsdatum: 2024-05-17
Antal: 6,000st
Pris: 32:90 kr
Storlek: 500 ml
Alkoholhalt: 4,5%
Artikelnummer: 12035
Smak och doft: Maltig, något rostad smak med tydlig beska, inslag av kavring, hasselnötter, choklad, torkad frukt och apelsinskal
Passar till: Smakrika rätter eller grytor av fläsk-, lamm- eller nötkött. Passar utmärkt som sällskapsdryck.

Om du vill se hur du beställer och vilka butiker som har Backyard Dark Mild 1898 på hylla klicka här. Där kan du även hitta mer information från Systembolaget om Backyard Dark Mild 1898 från 52 Degrees Brewing.

För mer information gällande dessa lanseringar kontakta Sebastian Armijo på Spivi Sweden.