Årets Gyllene Hjulet-nomineringar klara!

Juryn har gjort sina val. 118 inskickade tävlingsbidrag har kokats ner till 35 nomineringar, som alla har chans att vinna sponsrings- och eventbranschens hedersutmärkelse Gyllene Hjulet 2010. Årets upplaga bjuder som bekant på tre nya tävlingskategorier vilket ger möjligheten att uppmärksamma aktörer och evenemang som tidigare inte haft lika stort utrymme i tävlingen.

Gyllene Hjulet delas ut årligen av Sponsrings & Eventföreningen. Pris delas ut i åtta olika kategorier till företag och organisationer som på ett kreativt och effektivt sätt utnyttjat sponsring och event för att nå sina kommunikativa och affärsmässiga mål. – Det är tydligt att event har stärkts som kommunikationskanal för B2B. Juryn har även fått ta del av flera riktigt starka bidrag inom den nya kategorin samhällsengagemang. Vi konstaterar även med glädje att Sverige håller en hög internationell klass vad gäller kvalitet i genomförande – aktiveringen av sponsorprojekt såväl som genomförandet av event håller i många fall yttersta världsklass, säger Cecilia Perlind, huvudjuryns ordförande. En av de åtta kategorierna, Sponsring B2B, utgör en hemläxa för branschen – 2010 har juryn valt att inte nominera några bidrag i denna kategori. – Det var få bidrag anmälda i kategorin Sponsring B2B, och juryn var enig om att inget av dem mötte de höga krav som ställs för att få en nominering, säger Cecilia Perlind. – Det är självklart tråkigt att Sponsring B2B inte får något utrymme i tävlingen i år, men samtidigt är det viktigt att inte urholka prisets värde. Juryns beslut ger oss anledning att fundera på hur sponsringsbranschen kan bli ännu starkare och tydligare i sina B2B-satsningar, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen. Nomineringar och vinnare utses av en sponsrings- respektive en eventjury bestående av representanter från alla delar av branschen. För mer information om årets finalister, se http://www.gyllenehjulet.se/nominerade/2010 För mer information om årets jury, se http://www.gyllenehjulet.se/jury. Årets vinnare presenteras vid en gala och prisutdelning 17 mars på Annexet, Ericsson Globe. NOMINERADE GYLLENE HJULET 2010 Event B2C adidas Impossible is Nothing - United Media Group och adidas Nordic Milda Pepparkakshuset - Lowe Brindfors, Unilever, Golin Harris och Art’n’Dito Netonnets lagershopsöppning i Linköping - Mediaedge:cia / MEC Access och Garbergs Sveriges största fika - I Branding, Prime PR och Gevalia/Kraft Foods Tubemusic – Baluba Sponsring B2C DreamHack Powered by Telia - United Media Group och TeliaSonera Sverige Guldkontrakt med Norrlands Guld - Håkanson United och Norrlands Guld Hockeyombudsmannen - S&B, Fieldwork och Telenor Läkerol Idol 2009 - Leaf Sverige Make Every Night Ladies Night - MEC Access Event B2B Forum 09 - Pure Business - SEB och South of France Communication Gallringståget Storstad - Meetmasters, StoraEnso Skog och Fairfax Jag jobbar härifrån - Fieldwork och Garbergs Upsales Inspire - Occasion Corporate Events och Upsales Nordic Öka slagkraften med Posten och Paolo - Bodén & Co Årets rättighetsinnehavare Cancerfonden för Rosa Bandet-kampanjen Hockeyligan för Oddset Powerplay STCC - Möjligheternas arena Stiftelsen Skansen för Skansen - en rättighet Stockholms Hamnar för Volvo Ocean Race - Stockholm Stopover Interna event Atlas Copco Group Event 2009 - Bodén & Co Coca-Cola Nationell konferens 2009 - Creative Events, Coca-Cola Drycker Sverige, Volontärbyrån och Myrorna Dare to be Different - Inspiration Eniro Chefsmöte - Brinc Let´s Win the World Together - Occasion Corporate Events Årets samhällsengagemang Centimetermaran i Haga - What a Diff., Haga företagarförening och Voodoo PR Hjälp oss att sprida ljus över Stockholms mörkaste platser - Fortum, Garbergs, Prime PR och Bodén & Co Rosa Ord - Metro Nordic och Cancerfonden/Rosa Bandet Svenska Supporterlaget - Jämterud Jiffer & Partners, Garbergs och Svenska Spel Vi kan mer - ICA, Samhall, FUB och Glada Hudik-teatern Årets mest kreativa lösning Hockeyombudsmannen - S&B, Fieldwork och Telenor Jag jobbar härifrån - Fieldwork och Garbergs Radiotjänst - Sveriges största flashmob - IUM Rolighetsteorin - DDB Stockholm Rosa Ord - Metro Nordic och Cancerfonden/Rosa Bandet