Fyra gånger högre biljettpriser i Allsvenskan utan sponsorer

En biljett till en allsvensk fotbollsmatch skulle kosta drygt fyra gånger mer om det inte vore för sponsorerna. Till exempel skulle en normalbiljett sittplats till Malmö FF-AIK i omstarten av allsvenskan på måndag kosta 1 290 kronor istället för 300. Det visar en kartläggning av Sponsor Insight, på uppdrag av Sponsrings & Eventföreningen.

– Intressant kartläggning. Vi har länge vetat hur stor del av klubbarnas intäkter som kommer från sponsorerna. Nu ser vi också kopplingen till biljettpriserna, säger Mats Enquist, vd för Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, och fortsätter:
– Om en matchbiljett skulle kosta cirka 1 300 kronor skulle publikunderlaget minska rejält, inte minst vad gäller barnfamiljer som är en av Allsvenskans och Superettans viktigaste målgrupper. Det skulle kosta flera tusen att gå på en match för en familj. Och hur det går med besökarantalet då, såg vi ju under VM i ishockey…

Sponsor Insight har djupintervjuat 57 idrottsklubbar och arrangörer som gör evenemang med betalande publik. Cirka åtta av tio tillfrågade säger att biljettpriserna skulle behöva höjas drygt fyra gånger nuvarande pris (430 procent) om det inte vore för sponsorerna. Och så mycket som drygt fem gånger för evenemang, exempelvis DN-Galan. Kartläggningen visar också att sponsorintäkterna för en idrottsklubb i genomsnitt är 42 procent av de totala intäkterna, och 46 procent för evenemang.

Intäkterna från sponsorerna inom kultur är betydligt blygsammare, 2-3 procent av de totala intäkterna. Samtidigt är kultursponsring den del som växer mest enligt siffror från IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik: Drygt elva procent under 2011, vilket innebär att kultursponsringen i dag står för 654 miljoner kronor. Det är nästan 13 procent av de totala sponsringsinvesteringarna på 5,8 miljarder kronor – vilket i sin tur är mer än vad företagen investerar i TV-reklam! Idrotten får en betydligt större del av kakan: Tre av fyra sponsorkronor hamnar i idrotten. Det gav klubbar och evenemangsägare totalt drygt fyra miljarder kronor under 2011.

Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, säger om resultatet av kartläggningen:
– Företagen som sponsrar idrott, kultur, eller sociala sammanhang förstår att det är viktigt att möta kunderna på kundernas arena, för det bygger en långsiktig relation som gynnar affären. Det gynnar i sin tur klubbar, evenemangsägare och publik, för det innebär att företagen fortsätter sponsra – vilket kan hjälpa till att hålla nere biljettpriserna.

För mer information, kontakta:
• Niklas Birgetz, vd Sponsrings & Eventföreningen, 070-782 68 16, niklas.birgetz@sefs.se
• Mats Enquist, vd i SEF, 070-593 77 71, mats.enquist@svenskelitfotboll.se
• Peter Viklund, sponsoranalytiker på Sponsor Insight, 070-245 04 88, peter@sponsi.se

Niklas Birgetz, VD Sponsrings & Eventföreningen
070-782 68 16, niklas.birgetz@sefs.se

Sponsrings & Eventföreningen är en branschorganisation som driver och utvecklar sponsrings- och evenemangsindustrin. Föreningen startades 1986 och är idag den ledande svenska organisationen inom området. Bland de drygt 300 medlemsföretagen återfinns ett stort urval av köpare, rättigheter samt konsulter och leverantörer från alla delar av branschen. www.sefs.se | www.gyllenehjulet.se | www.scandinaviansponsorship.com