Här är vinnarna av Gyllene Hjulet 2011

Juryn har gjort sina val och presenterar nu de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från året som gått. Årets sponsring står Santa Maria för med sin taco-yra kring Melodifestivalen och Gyro HSR och Järfälla tjejjour/1000 möjligheter knep två stycken Gyllene Hjul för kreativa och engagerande ”Bordellen i Almedalen”.

Förutom de sju hjulen delade juryn ut ett specialpris, till Skandia och satsningen ”Idéer för livet”. Skandia har under många årtionden utmärkt sig i branschen och juryn vill på detta sätt erkänna och uppmärksamma den långsiktiga och hängivna CSR-satsning som företaget gjort gentemot barn och ungdomar.

Gyllene Hjulet är sponsrings- och evenemangsindustrins hedersutmärkelse och delas ut av Sponsrings & Eventföreningen för 14:e året i rad. Vinnarna utses av en sponsrings- respektive en eventjury samt en huvudjury – för att se vilka som sitter i juryn, se se www.gyllenehjulet.se/jury2011. Årets tävling har varit öppen för projekt genomförda mellan 1 januari – 31 december 2010.

Här är 2011 års vinnare!

Årets bästa sponsring

JJP/Aegis, Santa Maria, Vizeum och Fredag
för Santa Maria Melodifestivalen 2010

JURYNS MOTIVERING:
Från vardagsmat till fredagsmys till glittrande lördagsfest; från köksbordet till matsalsbordet till… soffbordet!  Santa Maria har tagit det mexikanska köket på en spikrak resa rätt in i en av våra mest folkkära helgtraditioner. Vi älskar den här sponsringen för att man med fantastisk integration, hög relevans, tydliga resultat och glimten i ögat har gjort Melodifestivalen till en riktig matfestival.

Årets rättighetsinnehavare

Vasaloppet

JURYNS MOTIVERING:
Cykla, springa, gå, åka skidor – och heja på! En av våra mest välkända och folkkära idrottstävlingar borrar ner stavarna djupt i den dalsländska myllan och sprintar outtröttligt vidare in i 2000-talet. Med historien som grund engagerar man såväl sponsorer som deltagare i kreativa och nyskapande aktiviteter som lever hela året. Vi älskar Vasaloppet för förmågan att förnya sig utan att förlora den egna identiteten.

Årets samhällsengagemang

Gyro, Järfälla tjejjour/1000 möjligheter och Spotlight PR
för Bordellen i Almedalen

JURYNS MOTIVERING:
En liten organisation med ett viktigt och obekvämt budskap tog sig an en av de tuffaste och brusigaste medieveckorna på året. Trots konkurrens från hundratals megafoner och tjock grillrök fick man enormt pr-genomslag och lyckades dessutom behålla sakfrågan i fokus. Vi älskar det här sylvassa nålsticket för att det åstadkom en faktisk attitydförändring och blev en mediemaktfaktor att räkna med.

Årets event B2B

Senti
för The Breakfast Qlub

JURYNS MOTIVERING:
För att nå de högsta hönsen måste man kittla både hjärnceller och gom. Att få dem att komma är svårt – att få dem att köa näst intill omöjligt. Med en noggrant förberedd satsning träffade man rakt in i en extremt svårflirtad och tidspressad målgrupp. Vi älskar denna exklusiva och tillspetsade frukostklubb som verkligen bjöd sina gäster på något alldeles äggstra.

Årets event B2C

Lowe Brindfors, Golin Harris, Unilever och Art'n Dito
för Milda - Tomtens pepparkaksfabrik

JURYNS MOTIVERING:
Event är den enda kanalen som stimulerar alla fem sinnen – något man verkligen tagit fasta på här. I den ständiga kampen mot smöret har Milda skapat en omtyckt och efterfrågad jultradition, full av minnesvärda fotoögonblick och fiffiga bakbordsknep. Vi älskar pepparkakshuset för dess strategi, pr-genomslag och resultat ända in i butik. Och så doftar det gott!

Årets interna event

Springconf och Grant Thornton
för Kunskapsveckan med Get Together

JURYNS MOTIVERING:
Kostnadsbesparingar och klimatkontroll – två mindre festliga aktiviteter. Eller? I en smart, lagbyggande och miljöprofilerad satsning lyckades Grant Thornton göra mer än bara lösa logistik. Vi älskar denna ambitiösa eventvecka som visat både hjärta och hjärna och med hjälp av individuell utveckling låtit kollektivet blomstra.

Årets mest kreativa lösning

Gyro, Järfälla tjejjour och Spotlight PR
för Bordellen i Almedalen

JURYNS MOTIVERING:
”Hej alla sexköpsförespråkare, kom in i bordellen och känn er som hemma”! Med ett djärvt och raffinerat ironiskt tilltal skiftades strålkastarljuset från offer till förövare, i ett av årets minsta men medialt mest uppmärksammade event. Vi älskar Bordellen i Almedalen för att man med mod, relevans och stor kreativitet slungade iväg en liten sten som träffade Goliat mitt i plytet.

Juryns specialpris

Skandia
för Idéer för livet

JURYNS MOTIVERING:
Det är en stor utmaning att orka - att få samarbeten att stärkas över tid, trots kriser både i världen och i företaget. Det är en stor utmaning att förbättra - att få samarbeten spännande, givande och relevanta för många, trots förändrade förutsättningar för affären. Det är en stor utmaning att bli ett av Sveriges bästa sponsorskap över tid... men ni har lyckats! Juryn gillar goda idéer för stunden, men vi älskar idéer som håller hela livet.

För mer information om Gyllene Hjulet och om de vinnande bidragen, se www.gyllenehjulet.se.

Ett stort grattis till årets vinnare!

Kontakt

Maria Guggenberger, VD Sponsrings & Eventföreningen, 070-771 01 67, maria.guggenberger@sefs.se

Josefine Hådell, Presskontakt Gyllene Hjulet, 0709-23 60 89, josefine.hadell@sefs.se

Om Sponsrings & Eventföreningen Sponsrings & Eventföreningen är branschorganisationen som driver och utvecklar sponsrings- och evenemangsindustrin. Föreningen startades 1986 och är idag den ledande svenska organisationen inom området. Bland de drygt 300 medlemsföretagen återfinns ett stort urval av köpare, rättigheter samt konsulter och leverantörer från alla delar av branschen.