Malmöfestivalen toppar årets Eventbarometer i kategorin stadsfestivaler

För fjärde året i rad genomför Sponsrings & Eventföreningen tillsammans med Cision Eventbarometern. I Eventbarometern listar vi vilka av sommarens evenemang inom olika kategorier som fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter. I topp bland årets stadsfestivaler ligger Malmöfestivalen.

Malmöfestivalen är sommarens mest omskrivna stadsfestival med 699 artiklar på mediernas nyhetssajter.

Storsjöyran tappar i år förstaplaceringen trots att den mediala närvaron minskat endast marginellt. Piteå dansar och ler som var förra sommarens stora och överraskande komet, tappar i år publicitet och dalar till en fjärdeplats. Gatufesten i Sundsvall fortsätter år efter år att öka sin publicitet, och övertar nu tredjeplatsen. Norrland fortsätter därmed att sätta sina tre städer på mediekartan med sina festivaler.

Ny på fem-i-topp listan är Helsingborgsfestivalen, som nära nog fördubblat sin närvaro på svenska nyhetssajter. Förra årets nykomling Stockholms Kulturfestival har tappat något och faller två placeringar.

Stadsfestivaler - Antal artiklar
(förra årets placering inom parentes)

1. Malmöfestivalen (2) - 699
2. Storsjöyran (1) - 577
3. Gatufesten i Sundsvall (4) - 420
4. Piteå dansar och ler (3) - 274
5. Helsingborgsfestivalen (7) -214
6. Göteborgskalaset (6) - 179
7. Stockholm kulturfestival (5) - 174

Bifogat är hela Eventbarometern

Metod
Analysen är baserad på en sökning i Cisions Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) och digitalierade tidningsartiklar räknas inte in.
Den undersökta perioden är 1 januari till och med 30 september, men evenemangen äger rum under sommarsäsongen. De jämförda evenemangen har valts ut av Sponsrings & Eventföre¬ningen.

För ytterligare information:

Maria Guggenberger, vd, Sponsrings & Eventföreningen
tel: 08-410 630 50
e-post: maria.guggenberger@sefs.se

Henrik Zettergren, projektledare Eventbarometern / Cision
tel: 08 - 507 414 63
e-post: henrik.zettergren@cision.com

Sponsrings & Eventföreningen är en intresseorganisation som arbetar för ett seriöst och professionellt användande av sponsring och event. Föreningen har varit verksam sedan 1986 och är idag den ledande svenska organisationen inom området. Bland medlemmarna finns ett stort urval av företag, säljande parter samt konsulter och producenter som arbetar med disciplinerna sponsring och event. Föreningen driver alla typer av branschfrågor, ordnar löpande frukostseminarier, utbildningar och andra medlemsaktiviteter, samt står bakom det årliga sponsrings- och eventpriset Gyllene Hjulet. www.sefs.se www.gyllenehjulet.se

Om Cision:
Cision förbättrar kunders konkurrenskraft genom integrerade tjänster och webbaserade portallösningar för omvärldsbevakning, reputation & campaign management och hantering av mediekontakter. Cision AB är noterat på nordiska börsen och har cirka 17 000 aktieägare. Bolaget har cirka 2 600 anställda och omsatte 1,9 miljarder kronor 2007. Cision bedriver verksamhet i USA, Storbritannien, Sverige, Kanada, Tyskland, Norge, Finland, Danmark, Portugal, Litauen, Kina och Holland och har samarbetspartners i 125 länder. www.cision.se