Peace & Love årets ”bubblare” i Eventbarometern

För fjärde året i rad genomför Sponsrings & Eventföreningen tillsammans med Cision Eventbarometern. I Eventbarometern listar vi vilka av sommarens evenemang inom olika kategorier som fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter. Till årets bubblare har vi valt att utse Peace & Love som på kort tid blivit en av Sveriges mest omskrivna musikfestivaler.

Konkurrensen mellan sommar-Sveriges musikfestivaler fortsätter att hårdna. Men en musikfestival som verkligen utmärkt sig under året är Peace & Love.

Därför har vi valt att utse Peace & Love festivalen i Borlänge till årets bubblare. Peace & Love var förra året ny på listan. I år har de mer än tredubblat sin mediala närvaro och är nästan i färd med att axla rollen som sommar-Sveriges största musikevenemang.

– Det är jättekul att Peace & Love har klättrat så snabbt på Eventbarometern. Musikfestivalerna är på stark frammarsch i Sverige, och det ger tydligt utslag i media, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Hultsfredsfestivalen är fortfarande Sveriges mest omskrivna musikfestival men får något mindre publicitet i år och tappar därför topplaceringen bland samtliga event som festivalen lite överraskande knep framför DN-galan förra året.

Övriga musikfestivaler på topplistan får en betydligt högre publicitet även i år. Arvikafestivalen får även 2008 kraftigt ökad uppmärksamhet och klättrar upp till en tredjeplats.

Euro Pride (Stockholm Pride/Pridefestivalen) har tappat något. Den troliga orsaken är att evenemanget till vissa delar kolliderade med OS i Peking.

Förra årets nykomling Way Out West som lade sig på en sjätteplats, tappar något i år.

De övriga musikfestivalerna som undersökts ligger en bra bit från en plats bland de åtta främsta.

Musikfestivaler - Antal artiklar
1. Hultsfredsfestivalen (1) - 1395
2. Peace & Love (7)- 1031
3. Arvikafestivalen (4) - 785
4. Stockholm/Euro Pride (2) - 624
5. Stockholm Jazzfestival (5) - 490
6. Sweden Rock Festival (3) - 457
7. Östersjöfestivalen (-) - 403
8. Way out West (6) - 296
(förra årets placering inom parentes)
Bifogat är hela Eventbarometern

Metod
Analysen är baserad på en sökning i Cisions Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) och digitalierade tidningsartiklar räknas inte in.
Den undersökta perioden är 1 januari till och med 30 september, men evenemangen äger rum under sommarsäsongen. De jämförda evenemangen har valts ut av Sponsrings & Eventföre¬ningen.

För ytterligare information:

Maria Guggenberger, vd, Sponsrings & Eventföreningen
tel: 08-410 630 50
e-post: maria.guggenberger@sefs.se

Henrik Zettergren, projektledare Eventbarometern / Cision
tel: 08 - 507 414 63
e-post: henrik.zettergren@cision.com

Sponsrings & Eventföreningen är en intresseorganisation som arbetar för ett seriöst och professionellt användande av sponsring och event. Föreningen har varit verksam sedan 1986 och är idag den ledande svenska organisationen inom området. Bland medlemmarna finns ett stort urval av företag, säljande parter samt konsulter och producenter som arbetar med disciplinerna sponsring och event. Föreningen driver alla typer av branschfrågor, ordnar löpande frukostseminarier, utbildningar och andra medlemsaktiviteter, samt står bakom det årliga sponsrings- och eventpriset Gyllene Hjulet. www.sefs.se www.gyllenehjulet.se

Om Cision:
Cision förbättrar kunders konkurrenskraft genom integrerade tjänster och webbaserade portallösningar för omvärldsbevakning, reputation & campaign management och hantering av mediekontakter. Cision AB är noterat på nordiska börsen och har cirka 17 000 aktieägare. Bolaget har cirka 2 600 anställda och omsatte 1,9 miljarder kronor 2007. Cision bedriver verksamhet i USA, Storbritannien, Sverige, Kanada, Tyskland, Norge, Finland, Danmark, Portugal, Litauen, Kina och Holland och har samarbetspartners i 125 länder. www.cision.se