Stark uppslutning i årets Gyllene Hjulet-tävling

Sponsrings & Eventföreningen har i år fått in 114 stycken tävlingsbidrag till den årliga sponsrings- och eventtävlingen Gyllene Hjulet. Det är bara marginellt färre bidrag än förra året – ett stärkande besked som indikerar att branschen inte låtit sig skakas alltför hårt av finanskrisen.

Gyllene Hjulet delas ut årligen av Sponsrings & Eventföreningen, för att hylla och uppmärksamma de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från året som gått. Årets tävling blir den tolfte i ordningen, och omfattar projekt genomförda under 2008.

Förra året tävlade 123 bidrag om sju stycken Gyllene Hjul. Trots finanskris och svajig konjunktur tävlar alltså nästan lika många – 114 stycken – i årets upplaga av tävlingen.

- Det är ett otroligt glädjande besked från branschen. Sponsring och event har historiskt sett inte påverkats så mycket av lågkonjunkturer, men detta är ett kvitto på att det finns en fortsatt stark vilja att visa upp den kreativa potentialen i dessa två discipliner, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Totalt delas sju Gyllene Hjul ut, tre vardera till olika typer av sponsrings- respektive eventprojekt, samt ett specialpris för mest kreativa lösning. Vinnarna utses av en jury bestående av sponsorköpare, konsulter och representanter från reklam- pr- och mediebyråer. De nominerade presenteras i vecka 9, och årets vinnare presenteras vid en <b>gala och prisutdelning den 24 mars på Factory, Nacka Strand</b>.

Mer information om tävlingen och juryns arbete hittar du på www.gyllenehjulet.se.