Vasaloppet toppar årets Eventbarometer

För femte året i rad har Sponsrings & Eventföreningen, tillsammans med Infopaq, tagit fram Eventbarometern – en topplista över vilka evenemang som fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter. Nytt för i år är att mäta även vinteridrottsevenemang och därmed kan det konstateras att Vasaloppet är Sveriges mest omskrivna evenemang alla kategorier.

– De som lyckas bäst är de som får publicitet månaderna före evenemanget. Genom att piska upp förväntningarna kring vilka stjärnor eller artister som kommer att medverka, tänjs perioden för publiciteten ut och därmed ökar publicitetens omfattning, säger Henrik Zettergren, senioranalytiker på Infopaq. Vasaloppet omnämndes i 2044 artiklar, vilket gör det till årets mest omskrivna och klar vinnare i kategorin Vinteridrottsevenemang. Kategorin Sommaridrottsevenemang toppas av Elitloppet och Hultsfredsfestivalen försvarar förra årets placering som mest omskrivna Musikevenemang. I kategorin Stads/kulturfestivalen toppar Stockholm Pride listan. – Genom att kombinera traditionella mediers stora genomslag med nyare mediers nyskapande lyckas Stockholm Pride utnyttja sommarmånadernas stiltje på ett framgångsrikt sätt, menar Henrik Zettergren. – Såväl stora som små evenemang kan vara enormt effektiva när det gäller att skapa publicitet och det är ett starkt argument för event marketing som kanal, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen. PR är en viktig del i totalkommunikationen kring de satsningar som görs av arrangörerna och deras sponsorer. Eventbarometern i sin helhet går att läsa i bifogat PDF-dokument.