VINNARE GYLLENE HJULET 2013

Juryn har gjort sina val och presenterar nu de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från året som gått. Gyllene Hjulet är sponsrings- och evenemangsindustrins hedersutmärkelse och delas ut av Sponsrings & Eventföreningen för 16:e året i rad.

ÅRETS EVENT B2B
Prototyping the future – IBM, INGO Sthlm och Protothon

Juryns motivering:
Svårflirtade målgrupper som sällan möts kräver nytt grepp. Med insikt om vad som behövs för att alstra konkreta resultat föds en ny kreativ arena för kommunikation och innovation med personligt anslag. Att enas kring gemensamma mål är en tuff utmaning men i det oväntade mötets magi kan lösningar som ger mervärde för kund och företag skapas. Vi älskar detta korsbefruktade event som lyckas krympa avstånd och ställa siktet mot lösningar som skapar sann affärsnytta.

ÅRETS EVENT B2C
Nu brandsäkrar vi Västerbotten – Länsförsäkringar Västerbotten,  Heja!, John Doe Worldwide, Racer (numera Plakat)

Juryns motivering:
Att skapa medvetenhet om brandsäkerhet är en rykande fråga. Med tydligt budskap, gediget arbete och förankrad kampanj där möten är navet överträffas satta mål när insikt kring brandsäkerhet når win-win-win. Vi älskar detta event som på ett innovativt sätt skapar interesse kring en fråga som sällan skapar engagemang. Ljuv musik uppstår i tonsäker kampanj när Västerbotten brandsäkras.

ÅRETS INTERNA EVENT
The Sandvik Journey – Occasion Corporate Events

Juryns motivering:
Hatten av för strålande arbete! Under tuffa premisser och minutiös planering skapas gediget projekt med höga ambitioner mot stark gemenskap. Vi älskar det här komplexa bidraget för förståelsen och närheten till den extremt stora målgruppen. Med historiens vingslag som grund engageras medarbetare över hela världen och stärker gemenskap och stolthet till oanade höjder – för ett stoltare Sandvik.

ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING
Firealarm and orchestra – Länsförsäkringar Västerbotten, Heja!, John Doe Worldwide, Racer (numera Plakat) och Punkt PR

Juryns motivering:
Tonsäkert blir brandsäkert. Här skapas en brandlarmsakt som leker med sinnena i en annorlunda förening mot drömmen om ett säkrare Västerbotten. Vi älskar denna kreativa lösning som skapar engagemang kring brandvarnare. Storslagen vision möter vackert oljud i annorlunda syntes.

ÅRETS BÄSTA SPONSRING
Epic Moments by Panasonic LUMIX – Panasonic, IsobarJJP och Vizeum

Juryns motivering:
De sa bara klick! Genom strategisk korsbefruktning av IOC, Fotografiska och nordiska toppatleter skapar Panasonic med LUMIX en kampanj med navet i världsunik fotoutställning. Vi älskar detta blixtrande bevis på hur kultur och sport kan vägas samman och mötas över disciplinerna genom historiens oförglömliga ögonblick. Då möter nu, i briljant genomfört sponsorskap med imponerande affärsresultat.

ÅRETS RÄTTIGHETSINNEHAVARE
Mercedes-Benz Fashion Week – MEC Access

Juryns motivering:
Genom starka partnerskap och genuin tro på den svenska modescenen skapas norra Europas ledande modeveckor. Vi älskar hur exklusiva Mercedes-Benz Fashion Week genom insiktsfull paketering når skyhögt genomslag även utanför catwalken. Ett välproducerat, trendigt och slipat evenemang med attraktiv rättighet som får fullträff i affärsmässig aktivering.

ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG
Utanförskapets pris – Skandia och Minnesota Communication

Juryns motivering:
Kostnaden för förebyggande åtgärder är betydligt lägre än utanförskapets slutgiltiga pris – det visar sig att det lönar sig att investera tidigt. Det är en stor utmaning att kunna förklara, illustrera och konkretiserara ett stort samhällsproblem på enkelt sätt. Skandia imponerar med gediget och uthålligt arbete för att minska utanförskapet genom att ta sitt ansvar, tänka längre och agera. Vi älskar detta samhällsengagemang med kraft att våga inspirera, våga förbättra och våga tänka stort. Ett win-win-win-koncept som visar på stor ekonomisk nytta.

Sponsrings & Eventföreningen Niklas Birgetz, VD, 070 782 68 16, niklas.birgetz@sefs.se - Cecilia Gärdestad, Marknadsansvarig, 073 643 50 05, cecilia.gardestad@sefs.se