Vinnarna av Gyllene Hjulet 2010!

Juryn har gjort sina val och presenterar nu de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från året som gått. Tre nya kategorier innebär flera nya typer av vinnarprojekt – Cancerfonden är årets svenska rättighetsinnehavare och årets interna event gjordes av Creative Events för Coca-Cola drycker. I hård konkurrens med både sponsrings- och eventsatsningar knep ICA:s satsning ”Vi kan mer” priset för årets samhällsengagemang.

Gyllene Hjulet är sponsrings- och evenemangsindustrins hedersutmärkelse och delas ut av Sponsrings & Eventföreningen för 13:e året i rad. Vinnarna utses av en sponsrings- respektive en eventjury samt en huvudjury. Juryarbetet har även i år letts av sponsringsexperten Cecilia Perlind (TNS-SIFO). För en presentation av övriga jurymedlemmar, se www.gyllenehjulet.se/jury. Årets tävling har varit öppen för projekt genomförda mellan 1 januari – 31 december 2009. Här är årets vinnare! Årets sponsring B2C Håkanson United och Norrlands Guld för Guldkontrakt med Norrlands Guld JURYNS MOTIVERING: I Korpen är inga drömmar för stora, även om vissa magar är det. Vi älskar det här bidraget för förståelsen för och närheten till målgruppen och deras passion. Att ta en stor idrott ner på ”grusrotsnivå” kräver stort engagemang och det här sponsorskapet har man verkligen svettats för. En klassisk satsning med ett tydligt budskap och god integration med övrig kommunikation. Årets samhällsengagemang ICA, Samhall, FUB och Glada Hudik-teatern för Vi kan mer JURYNS MOTIVERING: En praktikant brukar paja faxen och äta upp allt fikabröd, inte skapa landsomfattande debatt. Vi älskar det här bidraget för att en stor och smått opersonlig organisation lyfter ett litet, lokalt sponsorskap och gör något ”på riktigt”. Något som skapar stolthet hos de anställda och lyfter fram en grupp människor som är värda lika stor chans i arbetslivet som alla andra. Årets rättighetsinnehavare Cancerfonden för Rosa Bandet-kampanjen JURYNS MOTIVERING: Vägen till hjärtat, och plånboken, går genom magen, eller vänta huden, eller garderoben... Vi älskar det här bidraget för att rättigheten har paketerats på ett innovativt sätt som ger sponsorerna stort utrymme för kreativitet. Vinnaren har vänt på kommunikationsflödet genom att våga släppa taget och lägga över kommunikationen i sponsorernas kanaler. Årets event B2C United Media Group och adidas Nordic för adidas Impossible is Nothing JURYNS MOTIVERING: Att komma igång med träningen är svårt – att hålla den igång snudd på omöjligt. Med strategiskt förarbete och stark intern förankring skiftades fokus från idrottstjärnornas prestationer till vardagsmotionärernas hjältedåd. Vi älskar det här bidraget för att vinnaren slog underifrån, tog marknadsandelar och visade att Impossible is Nothing. Årets interna event Creative Events, Coca-Cola Drycker Sverige, Volontärbyrån och Myrorna för Coca-Cola Nationell konferens 2009 JURYNS MOTIVERING: Leva som man lär och göra något för andra – det var parollen när det stora företaget skulle kommunicera socialt ansvar. Vi älskar det här bidraget för att vinnaren genom interaktion, upplevelse och engagemang byggt laget inifrån. I ett genuint internt projekt där det kommersiella syftet inte stod i fokus slet man som myror och gav mer än några pantkronor tillbaka. Årets event B2B Meetmasters, StoraEnso Skog och Fairfax för Gallringståget Storstad JURYNS MOTIVERING: Drar du dig för att rensa i rabatten? Försök då uppbringa entusiasm för att – utan någon egentlig kunskap – frisera en hel skog. Vi älskar det här bidraget för att man med sylvass målgruppsanalys och djup konsumentinsikt har levandegjort skogsägandet och skapat stark identifikation hos målgruppen. Med ett prestigelöst och trovärdigt event nådde man rakt in i hjärtat hos sina viktigaste partners. Årets mest kreativa lösning Initiative Universal Media för Radiotjänst - Sveriges största flashmob JURYNS MOTIVERING: Vill du ha en snigel på ögat? Eller vill du hellre att en 700-mannakör sjunger en tacksång enbart till din ära? Vi älskar det här bidraget för att vinnaren på ett kreativt sätt gett en tråkig fråga en positiv och kärleksfull lösning. Med bra koppling till övrig kommunikation och stor viral spridning har man skapat ett personligt möte som blev så underhållande att man vill se det – igen och igen. Och igen. För mer information om Gyllene Hjulet, se www.gyllenehjulet.se.