Offentliggörande av delårsrapport 2, 2024

Spotlight Group AB offentliggör härmed delårsrapport för perioden januari – mars 2024. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.spotlightgroup.se). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Minskade rörelsekostnader

Besparingsprogrammen fortsätter att ge effekt. Under årets första sex månader uppgår rörelsekostnaderna till 68,6* MSEK mot 80,3 MSEK under jämförelseperioden.

Handel med ETP

Under perioden började Spotlight Stock Market att erbjuda handel med ETP:er. Samtidigt godkände Spotlight Stock Market en emittent som utgivare av instrument samt två olika ETP:er för handel.

Verksamhet avyttrad

Som tidigare meddelats har dotterbolaget Shark Communication avyttrats under perioden via en inkråmsöverlåtelse. Shark Communications verksamhet behandlas i denna rapport som verksamhet under avyttring i enlighet med IFRS 5. Något som påverkat koncernens nettoomsättning för perioden negativt med 4,5 MSEK.

Positivt kassaflöde under perioden

Under det första halvåret uppgår kassaflödet från den löpande verksamheten till 1,5 (-06) MSEK.

Kvartalet april – juni 2024 (Koncernen)

Nettoomsättningen uppgick till 39 354* (42 783) KSEK

Rörelseresultatet uppgick till –540* (–3 148) KSEK

Resultat efter skatt, kvarvarande verksamheter, uppgick till –884* (–2 605) KSEK

Resultat per aktie före utspädning uppgick till –0,15* (–0,43) SEK

Resultat per aktie efter utspädning uppgick till –0,14* (–0,42) SEK

Kvartalet januari – juni 2024 (Koncernen)

Nettoomsättningen uppgick till 71 343* (83 505) KSEK

Rörelseresultatet uppgick till –4 075* (–6 378) KSEK

Resultat efter skatt, kvarvarande verksamheter, uppgick till –3 389* (–5 253) KSEK

Resultat per aktie före utspädning uppgick till –0,56* (–0,89) SEK

Resultat per aktie efter utspädning uppgick till –0,54* (–0,85) SEK

Kapitalrelationen uppgick till 115 (138) %

Soliditeten uppgick till 36 (42) %

*Nyckeltalen avser kvarvarande verksamheter och presenteras exklusive verksamheten Shark Communication som är under avyttring. Jämförelsesiffrorna inkluderar Shark Communication och de verksamheter som då ingick i koncernen För mer information, se redovisningsprinciper samt not 5.

Utsikter

Marknaden präglas fortfarande av ett utmanande klimat, men vi bedömer att andra halvåret 2024 kommer bli bättre än det första.

VD Peter Gönczi kommenterar andra kvartalet

Det är naturligtvis skönt att äntligen – återigen – kunna redovisa ett kvartalsresultat som visar vinst på sista raden.

För andra kvartalet 2024 redovisar Spotlight Group en omsättning på 39,4 MSEK (42,8 MSEK) och ett resultat efter skatt om 1,0 MSEK (-2,6 MSEK). Som vi tidigare kommunicerat är vår tro att vi under Q4 2024 får ut full effekt av våra genomförda kostnadsbesparingar. Redan nu börjar dock kostnadsbesparingarna ge en betydande effekt. En del av besparingsprogrammet innebar en renodling av koncernen där Shark Communication har avyttrats under perioden, något som gav en positiv engångsintäkt.

Samtidigt som vi fortsätter att genomföra besparingsåtgärder gör vi väl valda satsningar för att på längre sikt öka intäkterna. För Spotlight Stock Market innebär det att både utöka produktutbudet och handelsmöjligheterna på marknadsplatsen. Under kvartalet har Spotlight Stock Market lanserat ett nytt segment för ETP:er och de tre första instrumenten har noterats för handel. Det är ett viktigt steg för oss att numera tillhandahålla handel i andra tillgångar än aktier. Detta breddar vårt utbud och intäktsbas. De instrument som hittills börjat handlas har kryptovalutor som underliggande tillgång. Kryptovalutor är ett internationellt växande tillgångsslag som det ska bli mycket intressant att följa. Tillsammans med ett planerat införande av CCP-clearing under det fjärde kvartalet, som på sikt möjliggör större internationell handel än någonsin, blir Spotlight Stock Market en mer attraktiv marknadsplats och kan därmed generera nya möjligheter och intäkter.

Vår strategi att fokusera på kärnverksamheterna fortsätter som planerat. Även om marknadsklimatet fortsatt är mycket avvaktande, med få noteringar och en tuff marknad, så kommer sparåtgärderna ge fortsatt genomslag under återstoden av 2024. Detta gör att jag trots rådande marknadsförutsättningar ser fram emot den andra halvan av året med tillförsikt och känner mig trygg i att vi lägger grunden för ett mer framgångsrikt 2025.

Väsentliga händelser under perioden

I april 2024 meddelade valberedningen att den föreslår val av Sara Uhlén till ny ordinarie styrelseledamot vid Spotlight Groups årsstämma den 22 maj 2024. Valberedningen föreslog också omval av Günther Mårder som styrelseordförande samt omval av Anna Barkfeldt Stahre, Fredrik Persson och Jakob Grinbaum som ordinarie styrelseledamöter. Koncernchefen Peter Gönczi valde att avböja omval till styrelsen och även Stefan Sallerfors lämnade styrelsen.

I april 2024 tecknade Spotlight Group avtal med Honeybadger AB om försäljning av verksamheten i dotterbolaget Shark Communication AB. Honeybadger övertog verksamheten den 30 april 2024.

I maj 2024 meddelande Spotlight Group att dotterbolaget Spotlight Stock Market förbereder för möjligheten att erbjuda CCP-clearing i syfte att ytterligare öka möjligheterna till internationell handel med aktier noterade på Spotlight Stock Market. Införandet av CCP-clearing är planerat till andra halvåret 2024

I juni 2024 meddelade Finansinspektionen att dess undersökning av dotterbolaget Spotlight Stock Market AB skrivs av.

I juni 2024 meddelande Spotlight Group att dotterbolaget Spotlight Stock Market AB erbjuder handel med ETP:er. Samtidigt godkände Spotlight Stock Market en emittent som utgivare av instrument samt två olika ETP:er för handel.

Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

Presentation hos Nyhetsbyrån Direkt

Idag, den 19 maj, kommer Spotlight Groups VD Peter Gönczi kommentera rapporten hos Direkt Studios kl. 11:00. Se sändningen genom att klicka här.

Denna information är sådan som Spotlight Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-19 08:21 CET.

Peter Gönczi, VD