Biofrigas AB godkänt för notering på Spotlight Stock Market

Biofrigas AB (publ) (”Bolaget”) är ett bolag verksamt inom tillverkning av flytande biogas, LBG. Biofrigas har utvecklat biogasanläggningen CryoSep, en mobil och nyckelfärdig anläggning, vilken gör det möjligt att förvätska biogas även vid småskalig produktion. Bolagets teknologi skapar ekonomiska incitament för mindre verksamheter att producera flytande biogas, en möjlighet som tidigare enbart varit tillgänglig för större verksamheter. Nu gör Bolaget en emission inför notering för att kunna etablera en säljorganisation samt kommersialisera Biofrigas anläggning och teknologi inom Europa

Biofrigas grundades år 2012 och är ett bolag beläget i Göteborg med verksamhet inriktad mot att framställa flytande biogas, benämnt LBG. Biofrigas har utvecklat biogasanläggningen CryoSep, en nyckelfärdig anläggning som möjliggör förvätskning av biogas även vid småskalig produktion. Bolagets teknologi skapar ekonomiska incitament för mindre verksamheter att producera flytande biogas, en möjlighet som tidigare enbart varit tillgänglig för större verksamheter. Med Biofrigas teknologi och produktionsanläggning är visionen att nå den samlade biogaspotentialen från de småskaliga verksamheterna, en marknad som i Europa beräknas uppgå till 140 000 verksamheter, för framtidens energiutvinning och kretslopp.

Flytande biogas (LBG) kan användas exempelvis som fordons- och fartygsbränsle men även för produktion av fordonsgas. Anläggningens småskalighet är lämplig för lantbruk, mindre reningsverk och livsmedelsindustri. Bolagets anläggning erbjuder småskalig produktion av flytande biogas.

Jonas Stålhandske, VD för Biofrigas, kommenterar

”Vi har utvecklat en effektiv produktionsanläggning (CryoSep) som öppnar upp en stor potential för småskalig produktion av förnybar flytande biogas, LBG. Vår anläggning skapar ekonomiska förutsättningar för att småskalig produktion av biogas ska kunna nå marknaden. För närvarande framställs flytande biogas endast i enstaka storskaliga anläggningar.

Det finns en stor resurs i form av restprodukter från jordbruket som inte utnyttjas och vi bedömer att det för närvarande finns över 140 000 jordbruk i Europa som kan producera högkvalitativ flytande biogas genom Biofrigas CyroSep-anläggning. Vår ambition är att nå den samlade potentialen för biogasproduktion från småskaliga verksamheter.

Vi genomför nu en kapitalisering för att skala upp verksamheten, bygga en försäljningsorganisation för bearbetning av marknaden och kommersialisera vår anläggning. Vi avser i första hand att rikta in oss på Sverige där vi redan har skrivit avtal på en första anläggning. Vår målsättning är att etablera referensanläggningar i Sverige för att därefter, i snabb takt, avancera till utvalda marknader i Europa, med stor potential för vår teknologi.”

Nyligen genomförd bryggfinansiering

Under våren 2020 genomfördes en bryggfinansiering om sammanlagt cirka 5 MSEK. För bryggfinansieringen erhåller finansiärerna en premie i form av ytterligare aktier motsvarande cirka 1 MSEK (20 procent av inlånat belopp). Bryggfinansieringen samt premien, som båda kommer att kvittas mot aktier i kommande nyemission, är en del av de totala teckningsförbindelserna om cirka 12,1 MSEK och genomfördes i syfte att bolaget ska kunna bedriva verksamheten och upprätthålla ett högt utvecklingstempo under nyemissions- och noteringsprocessen.

Erbjudandet

Teckningstiden i bolagets kommande nyemission av aktier om cirka 17 MSEK inleds den 7 maj 2020 och avslutas den 22 maj 2020. Biofrigas har på förhand skriftligen avtalat om cirka 12,1 MSEK av nyemissionen genom teckningsförbindelser, motsvarande cirka 70 procent av erbjudandet. Erbjudandet består av upp till 3 617 766 aktier. Vid fulltecknad nyemission tillförs Biofrigas totalt cirka 17 MSEK före emissionskostnader och ersättning till bryggfinansiärer, vilka uppgår till cirka 1,5 MSEK respektive 1 MSEK. Den lägsta gränsen för emissionen uppgår till 10,6 MSEK, motsvarande en teckningsgrad om cirka 60 procent av erbjudandet.

Notering på Spotlight Stock Market

Biofrigas AB har blivit godkända för notering på Spotlight Stock Market. Som förutsättning för notering och bindande villkor för emissionens genomförande ska minst cirka 60 procent av emissionen (motsvarande 10,6 MSEK) tecknas och Spotlights spridningskrav om 300 aktieägare uppfyllas.

Erbjudandet i sammandrag

Kortnamn: BIOF
ISIN: SE0014262887
Teckningsperiod: 7 maj, 2020 – 22 maj, 2020
Teckningspost: Minsta teckningspost är 1100 aktier (motsvarande 5170 SEK)
Teckningskurs: 4,70 SEK per aktie
Emissionsvolym: Erbjudandet omfattar lägst 10,6 MSEK och högst 17 MSEK, före emissionskostnader och ersättning till bryggfinansiärer. Vid full teckning kommer 3 617 766 aktier att emitteras.
Första dag för handel: Första dag för handel är beräknad att bli den 18 juni 2020.
Värdering (pre-money): Cirka 25 MSEK.

Bolagets memorandum kommer inom kort att finnas tillgängligt på www.spotlightstockmarket.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Oskar Wollert
Head of Listing, Spotlight Stock Market