• Spotlight Stock Market/

Disciplinkommittén tilldelar Easyfill AB en allvarlig erinran samt ålägger bolaget att till Spotlight Stock Market betala ett vite motsvarande en (1) årsavgift

Beslut

Disciplinkommittén tilldelar Easyfill AB (”Easyfill” eller ”Bolaget”) en erinran samt ålägger bolaget att till Spotlight Stock Market betala ett vite motsvarande en (1) årsavgift.

Disciplinkommitténs bedömning

Disciplinkommittén konstaterar att det inte råder någon oenighet om de faktiska omständigheterna i ärendet.

Enligt artikel 17 i EU:s marknadsmissbruksförordning (”MAR”) ska ett bolag offentliggöra insiderinformation så snart som möjligt. Bolaget kan besluta om att uppskjuta offentliggörandet, om ett omedelbart offentliggörande sannolikt skadar legitima intressen, det inte är sannolikt att ett uppskjutande vilseleder allmänheten och bolaget kan säkerställa att informationen förblir konfidentiell (artikel 17.4).

Insiderinformation definieras bl.a. i artikel 7.1 a) i MAR som information av specifik natur rörande ett eller flera finansiella instrument, som inte har offentliggjorts och som, om den offentliggjordes, sannolikt skulle ha en inverkan på priset på bolagets finansiella instrument. Av artikel 7.2 följer att i fråga om en över tiden pågående process som syftar till att förverkliga, eller som resulterar i, vissa omständigheter eller en händelse, kan även de mellanliggande stegen i processen vara specifik information.

Det är klarlagt att EasyFill från den 26 september 2018 behandlade förhandlingarna med Pongratz som insiderinformation, eftersom Bolaget då upprättade en insiderförteckning rörande dem som hade insyn i ärendet. Disciplinkommittén delar Spotlights uppfattning att förhandlingarna med Pontgratz får anses ha utgjort en över tiden pågående process som resulterade i överenskommelsen att ingå det aktuella avtalet den 29 oktober 2018, och enligt kommittén uppstod insiderinformation i vart fall den dagen. EasyFill är ansvarigt för koncernens verksamhet och därmed för att insiderinformation offentliggörs så snart som möjligt. Från det att insiderinformationen senast uppstod till offentliggörandet var tidsutdräkten över ett dygn, vilket inte kan anses uppfylla kravet på att offentliggörandet ska ske så snart som möjligt. Det förhållandet att Bolaget fick konkret information om avtalet först den 30 oktober påverkar inte Bolagets ansvar i detta avseende. Disciplinkommittén konstaterar i det sammanhanget att Bolaget kunde ha beslutat om uppskjutet offentliggörande redan i samband med att insiderförteckning började föras i september 2018.

EasyFills underlåtenhet att så snart som möjligt offentliggöra den ifrågavarande informationen innebär att Bolaget har åsidosatt bestämmelserna i Noteringsavtalet, Bilaga 2, punkterna 6 och 7, vilka grundar sig på MAR.

Ett korrekt offentliggörande av insiderinformation är av central betydelse för upprätthållandet av förtroendet för värdepappersmarknaden. Disciplinkommittén ser därför allvarligt på Bolagets överträdelse. Påföljden bör bestämmas till en allvarlig erinran i förening med ett vite motsvarande en årsavgift.

Se Disciplinkommitténs fullständiga beslut i bifogad PDF-fil.

Stockholm den 27 mars 2019

Spotlight Stock Market
E-post: informationsovervakning@spotlightstockmarket.com

Spotlight Stock Market är handelsplats som vill göra det enklare och tryggare och synligare för tillväxtbolag att bli och vara noterade. Samtidigt erbjuder företaget investerare möjligheten att bli delägare i tillväxtbolag på ett enklare och tryggare sätt. Hos Spotlight Stock Market finns fler än 160 noterade tillväxtbolag från olika branscher. Spotlight Stock Market grundades 1997, har 20 anställda och huvudkontor i Stockholm. Läs mer på www.spotlightstockmarket.com