Disciplinnämnden tilldelar Amnode AB en allvarlig erinran och ålägger bolaget att betala ett vite om en årsavgift

Beslut

Disciplinnämnden tilldelar Amnode AB (”Amnode” eller ”Bolaget”) en allvarlig erinran samt ålägger bolaget att till Spotlight Stock Market (”Spotlight”) betala ett vite motsvarande en (1) årsavgift.

Disciplinnämndens bedömning

Enligt artikel 17 i MAR ska ett bolag offentliggöra insiderinformation så snart som möjligt.

Denna skyldighet framgår även av Noteringsavtalet. Bolaget kan emellertid välja att i stället fatta beslut om ett uppskjutet offentliggörande av informationen under förutsättning att det finns legitima skäl för det, att det inte är sannolikt att ett uppskjutet offentliggörande vilseleder allmänheten samt att bolaget kan säkerställa att informationen förblir konfidentiell.

Insiderinformation definieras i artikel 7.1 i MAR som information av specifik natur som inte har offentliggjorts, som direkt eller indirekt rör en eller flera emittenter eller ett eller flera finansiella instrument och som, om den offentliggjordes, sannolikt skulle ha en väsentlig inverkan på priset på instrumenten eller på relaterade finansiella instrument. När det är fråga om en över tiden pågående process som syftar till att förverkliga, eller som resulterar i, vissa omständigheter eller en händelse, kan enligt artikel 7.2 även de mellanliggande stegen i processen vara att anse som specifik information som ska offentliggöras.

Spotlight och Bolaget är överens om det faktiska händelseförloppet rörande Bolagets kapitalanskaffning. Den 7 februari 2019 beslutade Bolagets styrelse bl.a. att ge styrelseordföranden i uppdrag att sondera möjligheten att genomföra ett emissionsprojekt med Göteborg Corporate Finance, och om det inte var möjligt att finna finansiering skulle Bolagets expansionsplaner stoppas och verksamheten dras ner. Baserat på styrelsebeslutet kontaktades rådgivare och möjliga tecknare den 16-22 februari 2020 och den 20 februari 2019 undertecknade Bolaget det slutliga uppdragsavtalet angående genomförandet av emissionen med Göteborg Corporate Finance. Den 25 februari 2019 fattade Bolagets styrelse formellt beslut om att genomföra emissionen och villkoren för den, vilket Bolaget omedelbart offentliggjorde genom ett pressmeddelande.

Bolaget har som sin inställning angett att insiderinformation rörande kapitalanskaffningen uppstod först i samband med styrelsens formella beslut den 25 februari 2019 om att genomföra emissionen, och att det är vid den tidpunkten som ett offentliggörande av insiderinformation borde ha skett.

Disciplinnämnden gör bedömningen att insiderinformation i aktuellt avseende uppstod redan den 7 februari 2019, när Bolagets styrelse fattade ett förberedande beslut om möjlig kapitalanskaffning i form av en emission samt uppdrog åt Bolagets styrelseordförande att sondera hur detta närmare skulle genomföras. Detta beslut är uppenbart ett sådant ”mellanliggande steg” som avses i artikel 7.2 i MAR.

Bolaget skulle alltså ”så snart som möjligt” efter den 7 februari 2019 ha offentliggjort information om styrelsens beslut, eller då, förutsatt att det förelåg förutsättningar för detta, ha fattat beslut om ett uppskjutet offentliggörande. Något sådant beslut har emellertid inte fattats. Därigenom har Bolaget överträtt artikel 17 i MAR och Noteringsavtalet. Disciplinnämnden finner dock, mot bakgrund av vad som framkommit, inte att det har visats att Bolaget inte skulle kunna ha motiverat ett uppskjutet offentliggörande fram till det formella styrelsebeslutet den 25 februari 2019. Spotlights påstående att förutsättningar för ett uppskjutet offentliggörande saknats, som har framställts först vid sammanträdet den 4 februari 2020, ändrar inte disciplinnämndens bedömning.

Sammanfattningsvis konstaterar Disciplinnämnden att Amnode har överträtt Noteringsavtalet genom bristande informationsgivning av insiderinformation. Reglerna i Noteringsavtalet i detta avseende, vilka har sin grund bl.a. i MAR och EU-kommissionens genomförandeförordning (EU) 2016/1055, har till syfte att säkerställa bl.a. att aktörerna på värdepappersmarknaden ges möjlighet att handla på lika villkor. Ett korrekt offentliggörande av insiderinformation är av central betydelse för upprätthållandet av förtroendet för värdepappersmarknaden. Disciplinnämnden ser därför allvarligt på Bolagets överträdelse.

Enligt disciplinnämnden kan Bolaget inte undgå en disciplinpåföljd för den aktuella överträdelsen. Med hänsyn till omständigheterna finner disciplinnämnden att påföljden kan stanna vid en allvarlig erinran i kombination med ett vite motsvarande en årsavgift.

Se Disciplinnämndens fullständiga beslut i bifogad PDF-fil.

Disciplinnämndens beslut finns publicerat på:

Stockholm den 20 februari 2020

Spotlight Stock Market
08-511 68 000
E-post: issuer@spotlightstockmarket.com

Spotlight Stock market är handelsplats som vill göra det enklare och tryggare och synligare för tillväxtbolag att bli och vara noterade. Samtidigt erbjuder företaget investerare möjligheten att bli delägare i tillväxtbolag på ett enklare och tryggare sätt. Hos Spotlight Stock Market finns fler än 170 noterade tillväxtbolag från olika branscher. Spotlight Stock Market grundades 1997, har 20 anställda och huvudkontor i Stockholm. Läs mer på www.spotlightstockmarket.com