Disciplinnämnden tilldelar Smoltek Nanotech Holding AB en allvarlig erinran och ålägger bolaget att betala ett vite om en årsavgift

Beslut

Disciplinnämnden tilldelar Smoltek Nanotech Holding AB (”Smoltek” eller ”Bolaget”) en allvarlig erinran samt ålägger bolaget att till Spotlight Stock Market (”Spotlight”) betala ett vite motsvarande en (1) årsavgift.

Disciplinnämndens bedömning

Enligt artikel 17 i MAR ska ett bolag offentliggöra insiderinformation så snart som möjligt. Denna skyldighet framgår även av Noteringsavtalet. Bolaget kan emellertid välja att i stället fatta beslut om ett uppskjutet offentliggörande av informationen under förutsättning att det finns legitima skäl för det, att det inte är sannolikt att ett uppskjutet offentliggörande vilseleder allmänheten samt att bolaget kan säkerställa att informationen förblir konfidentiell.

Insiderinformation definieras i artikel 7.1 i MAR som information av specifik natur som inte har offentliggjorts, som direkt eller indirekt rör en eller flera emittenter eller ett eller flera finansiella instrument och som, om den offentliggjordes, sannolikt skulle ha en väsentlig inverkan på priset på instrumenten eller på relaterade finansiella instrument. När det är fråga om en över tiden pågående process som syftar till att förverkliga, eller som resulterar i vissa omständigheter eller en händelse, kan enligt artikel 7.2 även de mellanliggande stegen i processen vara att anse som specifik information som ska offentliggöras.

Spotlight och Bolaget är överens om det faktiska händelseförloppet rörande Bolagets kapitalanskaffning: Den 20 november 2018 beslutade Bolagets styrelse att genomföra ett emissionsprojekt och uppdrog åt vissa personer att slutförhandla projektet. Den 3 december undertecknade Bolaget ett uppdragsavtal angående genomförandet och den 6 februari 2019 fattade Bolagets styrelse formellt beslut om att genomföra emissionen och villkoren för den. Den 11 februari 2019 offentliggjorde Bolaget beslutet genom ett pressmeddelande.

Bolaget har som sin inställning angett att insiderinformation rörande kapitalanskaffningen uppstod först i samband med styrelsens formella beslut den 6 februari 2019 om att genomföra emissionen, och att det är vid den tidpunkten som ett offentliggörande av insiderinformation borde ha skett. Disciplinnämnden konstaterar att redan med denna inställning har Bolaget långt överskridit den tid för offentliggörande som följer av MAR, dvs. ”så snart som möjligt”.

Disciplinnämnden gör emellertid bedömningen att insiderinformation i aktuellt avseende uppstod redan den 20 november 2018, när Bolagets styrelse fattade ett förberedande beslut om kapitalanskaffning i form av en emission samt uppdrog åt vissa personer i Bolaget att slutförhandla hur detta närmare skulle genomföras. Detta beslut är uppenbart ett sådant ”mellanliggande steg” som avses i artikel 7.2 i MAR.

Bolaget skulle alltså ”så snart som möjligt” efter den 20 november 2018 ha offentliggjort information om styrelsens beslut, eller då ha fattat beslut om ett uppskjutet offentliggörande. Ett sådant uppskjutet offentliggörande hade Bolaget, enligt vad som framkommit, kunnat motivera fram till det formella styrelsebeslutet den 6 februari 2019.

Disciplinnämnden konstaterar alltså att Smoltek, på sätt Spotlight gjort gällande, har överträtt Noteringsavtalet genom bristande informationsgivning av insiderinformation. Reglerna i Noteringsavtalet i detta avseende, vilka har sin grund bl.a. i MAR och EU-kommissionens genomförandeförordning (EU) 2016/1055, har till syfte att säkerställa bl.a. att aktörerna på värdepappersmarknaden ges möjlighet att handla på lika villkor. Ett korrekt offentliggörande av insiderinformation är av central betydelse för upprätthållandet av förtroendet för värdepappersmarknaden. Disciplinnämnden ser därför allvarligt på Bolagets överträdelse.

Även om disciplinnämnden, liksom Spotlight, anser att det är positivt att Smoltek numera vidtagit åtgärder för att förbättra Bolagets rutiner rörande informationsgivning, kan Bolaget inte undgå en disciplinpåföljd för den aktuella överträdelsen.

Den bristande informationsgivningen har pågått under lång tid, vilket talar för en sträng påföljd. Med hänsyn till omständigheterna i övrigt finner dock disciplinnämnden, om än med viss tvekan, att påföljden kan stanna vid en allvarlig erinran i kombination med ett vite motsvarande en årsavgift.

Se Disciplinnämndens fullständiga beslut i bifogad PDF-fil.

Disciplinnämndens beslut finns publicerat på:

Stockholm den 11 december 2019

Spotlight Stock Market
E-post: issuer@spotlightstockmarket.com

Spotlight Stock market är handelsplats som vill göra det enklare och tryggare och synligare för tillväxtbolag att bli och vara noterade. Samtidigt erbjuder företaget investerare möjligheten att bli delägare i tillväxtbolag på ett enklare och tryggare sätt. Hos Spotlight Stock Market finns fler än 170 noterade tillväxtbolag från olika branscher. Spotlight Stock Market grundades 1997, har 20 anställda och huvudkontor i Stockholm. Läs mer på www.spotlightstockmarket.com