Första dag för handel i Cyclezyme AB

Rättelse: Felskrivning i ingressen där fel bolagsnamn inkluderades.

Idag är första dag för handel i Cyclezyme AB, ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar enzymer och processer för nedbrytning av framförallt PET-baserade plastprodukter, vilka är vanligt förekommande i förpackningar, textilier och kompositmaterial.

Cyclezyme är baserat i Lund och grundades 2020 utifrån mångårig forskning vid Lunds Universitet. Bolagets kärnverksamhet är utvecklingen och kommersialiseringen av avancerade enzymer och processer, speciellt inriktade på nedbrytning av PET-baserade plastprodukter. Dessa plasttyper är vanliga i förpackningar, textilier och kompositmaterial. Cyclezymes teknologi använder enzymatisk återvinning, en process där enzymer effektivt bryter ner plasten till dess grundkomponenter, helt utan användning av lösningsmedel eller skadliga kemikalier, vilket skiljer sig markant från konventionella kemiska metoder. Denna enzymatiska metod möjliggör även återvinning av produkter som för närvarande är icke-återvinningsbara med traditionella tekniker.

Cyclezyme har nyligen och i nära samband med noteringen genomfört en nyemission för att finansiera och vidareutveckla sin affärsstrategi och teknik. Målet är att fortsätta med egna labbförsök för att validera enzymer och processer för olika material, och sedan skala upp dessa resultat för en senare implementering i en pilotanläggning.

Med starten av handeln på Spotlight Stock Market idag skapar vi möjligheten för allmänheten att bli delägare och vara med och stödja en mer hållbar hantering av plast. Det har varit min ambition sedan starten 2020 att göra investeringar i Cyclezyme tillgängliga för alla. Jag tror att klimat- och miljöproblematiken engagerar många människor, och nu ger vi dem chansen att vara en del av lösningen genom att investera i vår verksamhet,” kommenterar Peter Falck, VD Cyclezyme.

Anders Kumlin, CEO Spotlight
+46 79 006 65 66, ak@spotlightstockmarket.com

Spotlight är marknadsplatsen där investerare och tillväxtbolag möts. Hos oss är det enklare och tryggare för bolagen att vara noterade. Vi erbjuder en helhetslösning som ökar synligheten för våra bolag genom unika mediesamarbeten. Investerare får genom Spotlight möjlighet att bli delägare i cirka 160 tillväxtbolag i olika branscher från flera länder, däribland bolag som Freetrailer och Synthetic MR.