Sensidose Aktiebolag godkänt för notering på Spotlight Stock Market

Sensidose Aktiebolag (”Bolaget” eller ”Sensidose”) är ett läkemedelsbolag som utvecklar och säljer individualiserad dosering av tabletter för optimal medicinsk behandling av Parkinsons sjukdom. Bolaget har utvecklat det receptbelagda läkemedlet Flexilev® som doseras med hjälp av doseringsapparaten MyFID®. Sensidose ska framgent utveckla och lansera en ny doseringsapparat, ORAFID, vilken är planerad att marknadslanseras under 2023.

Sensidose har sedan 2008 arbetat med att bidra till minskade biverkningar för patienter med Parkinsons sjukdom. Parkinsons sjukdom är en progressiv, neurologisk sjukdom som kännetecknas av sämre rörelseförmåga, stela muskler och skakningar. Sensidose har utvecklat läkemedlet Flexilev® som i kombination med den egentillverkade doseringsapparaten MyFID® individualiserar och medger en preciserad läkemedelsbehandling. Sensidose läkemedel i kombination med doseringsapparaten säljs idag på den skandinaviska marknaden och riktar sig mot patienter som befinner sig i en sen fas av sjukdomsförloppet. Bolaget har bedrivit försäljning i Sverige sedan slutet av 2016 samt i Norge och Danmark sedan 2018. I dagsläget behandlas ungefär 270 patienter i Skandinavien med Flexilev® och MyFID® och Bolaget har erhållit marknadsgodkännande i ytterligare åtta länder.

Jack Spira VD för Sensidose, kommenterar
I Europa lever över 1,2 miljoner människor med Parkinsons sjukdom och i takt med en ökad åldrande befolkning förväntas siffran dubbleras till 2036. Sjukdomen är långsamt progredierande och man lever med sjukdomen länge, vanligtvis i cirka 15–25 år. Jag anser därför att det är extra viktigt att just Parkinsons-patienter får en optimal läkemedelsbehandling som gör att livet håller värdig kvalitet även på äldre dagar, trots sjukdomen. Tack vare Sensidose unika behandlingsmetod, som bygger på att individualisera läkemedelsdoseringen för varje enskild patient, har vi möjlighet att skapa förbättrad livskvalitet för dessa individer, något som vi också ämnar erbjuda fler patienter inom Europa. Därför förbereder vi nu en kapitalisering inför planerad notering på Spotlight Stock Market, vilket framför allt kommer möjliggöra utveckling och lansering av den nya doseringsapparaten ORAFID. Jag är övertygad om att Flexilev® i kombination med ORAFID kommer gå i linje med vår vision och ge ett ökat värde för patienter, sjukvården och samhället runt om i Europa. Därför ser vi på Sensidose verkligen fram emot att ta Bolaget till nästa nivå!

Erbjudandet
Emissionen av units (aktier och vederlagsfria teckningsoptioner) kan initialt tillföra bolaget ca 24,2 MSEK före avdrag för emissionskostnader om cirka 1,1 MSEK, kvittning av brygglån om ca 7,5 MSEK samt kompensation till brygglånegivare om ca 1,5 MSEK. Teckningskursen per unit är 10,70 SEK vilket motsvarar 5,35 SEK per aktie. Varje unit består av två (2) aktier och en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO 1. Vid fullt nyttjande av vederlagsfria teckningsoptioner (TO 1) kan Bolaget tillföras ytterligare högst ca 20,4 MSEK före emissionskostnader. En teckningsoption av serie TO 1 ger innehavaren rätt att under perioden 1 juni – 15 juni 2023 teckna en (1) ny aktie till en kurs om 9 SEK. Erbjudandet omfattar totalt 4 530 000 aktier och 2 265 000 teckningsoptioner av serie TO 1 och minsta teckningspost är 400 units, motsvarande 4 280 SEK.
Bolaget har erhållit teckningsförbindelser om totalt cirka 16,5 MSEK, motsvarande cirka 68 procent av den initiala emissionsvolymen inkluderande kompensation för brygglån.

Anmälningsperioden pågår från den 19 april till och med den 3 maj 2022.

Bolagets värdering uppgår till ca 40 MSEK (pre-money).

Emissionslikviden är avsedd att finansiera Bolagets utveckling och lansering en ny doseringsapparat, ORAFID, i syfte att nå fler patientgrupper samt för att kunna erbjuda en mer kostnadseffektiv och användarvänlig doseringsapparat. Styrelsen bedömer att den nya doseringsapparaten kommer bidra till större marknadspotential och ökad försäljning för Sensidose.

Notering på Spotlight Stock Market
Sensidose Aktiebolag har blivit godkända för notering på Spotlight Stock Market. Som förutsättning för notering och bindande villkor för emissionens genomförande ska minst cirka 50 procent av emissionen (motsvarande cirka 12,2 MSEK) tecknas och Spotlights spridningskrav om 300 aktieägare uppfyllas.

Information om aktien
Kortnamn: SENSI
ISIN: SE0017232671
Teckningskurs: 10,70 SEK per unit. En (1) unit består av två (2) aktier och en (1) teckningsoption (TO 1). Courtage utgår ej.
Första dag för handel: 10 maj 2022.

Bolagets memorandum kommer inom kort att finnas tillgängligt på www.spotlightstockmarket.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Carl-Henrik Nordberg
Head of Listings, Spotlight Stock Market