Spotlight Stock Market godkänner ännu en ETP för handel med Valour Inc som utgivare

Spotlight Stock Market har godkänt trackercertifikat för NEAR Protocol för handel. Utgivare av instrumenten är Valour Inc, som tidigare tagit upp två andra ETP:er för handel på Spotlight. Första dag för handel med trackercertifikat för NEAR Protocol är den 17 juli 2024.

ETP (Exchange-Traded Products), eller börshandlade produkter, är ett samlingsnamn för olika typer av värdepapperiserade derivat som listas för handel på en marknadsplats. Den 28 juni 2024 inledde Spotlight Stock Market handel med ETP i form av de första två instrumenten, trackercertifikat på Core och HBAR (Hedera). NEAR Protocol är därmed det tredje instrumentet av denna typ som tas upp till handel på Spotlight och samtliga instrument ges ut av Valour Inc.

”Vårt nya ETP-segment har fått en flygande start och vi är väldigt stolta över förtroendet som Valour visar oss genom att redan följa upp med ett tredje instrument. Att inleda ett helt nytt segment och bidra till ökad säkerhet för handel med ETP tillsammans med en erfaren och ledande utgivare som Valour gör att vi känner oss trygga i att kunna erbjuda högklassiga instrument och fortsätta att bredda utbudet”, säger Spotlight Stock Markets VD Anders Kumlin.

NEAR Protocol är, i likhet med Core, en L1-blockkedja liknande Bitcoin eller Etherum. Blockkedjan delas dock upp i mindre delar för att tillåta parallella transaktioner, vilket innebär att upp till 4 000 transaktioner kan processas varje sekund. Blockkedjans valuta, NEAR, används för att betala transaktionsavgifter och belöna utvecklare. När NEAR-nätverket lanserades 2020 fanns det en miljard tokens, sedan dess ges det ut 5 procent nya tokens varje år som belöningar.

Spotlight Stock Market är handelsplats som vill göra det enklare och tryggare och synligare för tillväxtbolag att bli och vara noterade. Samtidigt erbjuder företaget investerare möjligheten att bli delägare i tillväxtbolag på ett enklare och tryggare sätt. Hos Spotlight Stock Market finns fler än 150 noterade tillväxtbolag från olika branscher. Spotlight Stock Market grundades 1997, har 20 anställda och huvudkontor i Stockholm. Läs mer på www.spotlightstockmarket.com