Spotlight Stock Market godkänner Valours trackercertifikat för SUI för handel

Spotlight Stock Market har godkänt trackercertifikat för SUI för handel. Utgivare av instrumenten är Valour Inc, som tidigare tagit upp tre andra ETP:er för handel på Spotlight. Första dag för handel med trackercertifikat för SUI är idag, den 10 oktober, 2024.

ETP (Exchange-Traded Products), eller börshandlade produkter, är ett samlingsnamn för olika typer av värdepapperiserade derivat som listas för handel på en marknadsplats. Den 28 juni 2024 inledde Spotlight Stock Market handel med ETP i form av de första två instrumenten, trackercertifikat för Core och HBAR (Hedera), följt av trackercertifikat för NEAR Protocol som togs upp för handel den 16 juli 2024. SUI är därmed det fjärde instrumentet av denna typ som tas upp till handel på Spotlight och samtliga instrument ges ut av Valour Inc.

”Det är med stor stolthet jag konstaterar att vårt samarbete med Valour fortsätter och utökas. Tillsammans har vi etablerat ett helt nytt ETP-segment på Spotlight Stock Market och ser hur intresset bara fortsätter att öka. Som marknadsplats kan vi bidra till ökad säkerhet vid handel med ETP och bredda utbudet av högklassiga instrument”, säger Spotlight Stock Markets VD Anders Kumlin.

Sui (SUI) är, i likhet med NEAR Protocol och Core, en Layer 1-blockkedja liknande Bitcoin eller Etherum. Sui är utformad för att vara skalbar och säker, med ett fokus på hög prestanda och låga transaktionskostnader. Nätverket lägger även stort fokus på användarupplevelsen med funktioner som zkLogin, som tillåter användare att logga in på decentraliserade applikationer med sina vanliga inloggningsuppgifter från Google eller Facebook. Dess inhemska token, SUI, används för att betala transaktionsavgifter och delta i nätverkets styrning.