Spotlight Stock Market startar handel med ETP:er och godkänner de första instrumenten

Från och med den 25 juni 2024 kommer Spotlight Stock Market att erbjuda handel med ETP:er. Idag godkände Spotlight Stock Market den första emittenten som utgivare av instrument samt två stycken olika ETP:er för handel.

ETP (Exchange-Traded Products), eller börshandlade produkter, är ett samlingsnamn för olika typer av värdepapperiserade derivat som listas för handel på en marknadsplats. De första två instrumenten av denna typ som godkänts för handel är trackercertifikat på Core och HBAR (Hedera). Emittenten som ställer ut instrumenten är Valour Inc.

”Vår långsiktiga strategi som en modern marknadsplats är att utöka möjligheterna till handel på Spotlight Stock Market, både när det gäller omfattningen av produkter som kan handlas och att underlätta för fler internationella aktörer att handla på marknadsplatsen. Att kunna notera ETP:er är ett önskemål som flera olika aktörer fört fram under lång tid och var liksom möjligheterna till mer internationell handel ett skäl för oss att byta handelssystem till Nasdaq INET Nordic. Nu gläds vi åt att våra första ETP:er godkänts för handel – och ser fram emot många fler”, säger Spotlight Stock Markets VD Anders Kumlin.

De två första ETP:erna på Spotlight Stock Market ges båda ut av Valour Inc, en etablerad utgivare av digitala tillgångar. Core är en L1-blockkedja som är kompatibel med Ethereum Virtual Machine, vilket gör att den kan köra Ethereums smarta kontrakt och dApps. Den använder konsensusmekanismen "Satoshi Plus", som kombinerar Bitcoins mining hash och delegated Proof-of-Stake (DPoS), och stöds av dess egen token, CORE.

Hedera är ett publikt nätverk som är utformat för snabba, säkra och rättvisa transaktioner. Det använder en energieffektiv Proof-of-Stake (PoS)-konsensusmekanism. Nätverkets egna token, HBAR, används för transaktionsavgifter och nätverkssäkerhet.

Spotlight Stock Market är handelsplats som vill göra det enklare och tryggare och synligare för tillväxtbolag att bli och vara noterade. Samtidigt erbjuder företaget investerare möjligheten att bli delägare i tillväxtbolag på ett enklare och tryggare sätt. Hos Spotlight Stock Market finns fler än 150 noterade tillväxtbolag från olika branscher. Spotlight Stock Market grundades 1997, har 20 anställda och huvudkontor i Stockholm. Läs mer på www.spotlightstockmarket.com