Den svenska Green-tech innovatören Spowdi deltar i COP28

Report this content

Green-tech företaget Spowdi kommer att delta vid FN:s klimatkonferens, COP28. Klimattoppmötet kommer att äga rum från 30 november till 12 december i Dubai, Förenade Arabemiraten.

Spowdi deltar som en del av Sveriges officiella företagsdelegation. Delegationen, med Business Sweden i spetsen, består av företag och aktörer som är ledande i den gröna omställningen och syftar till att främja innovativa lösningar som är viktiga för klimatagendan.

"Spowdis fokus på COP28 är implementeringen av innovativa, green-tech lösningar hos över 500 miljoner småjordbrukare. Detta inkluderar finansiering, last-mile-distribution och framför allt en förändring av tankesätt. Vi är i jordbruksbranschen och jag är övertygad om att vi med vår teknik kan skapa miljontals framgångsrika och hållbara entreprenörer. Men vi kan inte göra det här på egen hand. Det finns ingen bättre plattform än COP28 för att sammanföras med partners, kollegor och statliga myndigheter för att möjliggöra positiv förändring. ” säger Henrik Johansson, VD för Spowdi.

"Vetenskapen talar sitt tydliga språk – de globala utsläppen måste nästan halveras till 2030 för att vi ska kunna begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Sverige ligger i framkant av omställningen och svenska företag har lösningar som kan hjälpa till att påskynda omställningen över hela världen", säger Mattias Frumerie, Sveriges Chief Negotiator under COP28.

En tredjedel av vår globala mat produceras av småjordbrukare, vilket gör dem till avgörande intressenter i livsmedelsproduktionssystemet. Att skapa förutsättningar för att möjliggöra tillgång till innovation kan göra det möjligt för miljontals småjordbrukare att öka sin skörd med betydligt mindre vatten, vara mer lönsamma och få bättre försörjning.

Följ Spowdis resa på COP28, håll dig uppdaterad och utforska dess bidrag till toppmötet på www.spowdi.com och Spowdis sociala medier.

För intervjuer, vänligen kontakta oss på press@spowdi.com

Taggar:

Citat