• Spowdi/

Spowdi deltar i samtal om hur tekniska samarbeten kan leda till att uppnå hållbarhetsmålen

Report this content

Spowdi kommer vara på plats under årets Almedalsvecka och delta i seminarium om hur länder kan samverka och göra tekniska framsteg för att förverkliga globala hållbarhetsmål. Det är ett självklart samtal för Spowdi att delta i eftersom företaget redan jobbar för att förbättra de indiska småskaliga jordbrukarnas förutsättningar till fossilfri egenförsörjning.

I samband med årets Almedalsvecka kommer Spowdi delta på den tredje upplagan av seminarieserien ”Engaging India at Almedalen” som i år kommer handla om ”The World is One Family”. Under det temat kommer det diskuteras frågor gällande hållbarhet, teknologi och innovation med thought-leaders, beslutsfattare, akademiker och innovatörer från Sverige och Indien. Seminarierna kommer hållas på Uppsala universitets Campus Gotland den 4e, 5e och 6e juli, 2022.

Anders Andersson, Vice President och CSO på Spowdi, kommer delta i seminarieseriens tredje samtal med ämnet ” How can technology collaborations help us build a more sustainable planet?”. Tekniska framsteg som syftar till att återvinna och regenerera vår planets resurser kan hjälpa oss förverkliga våra gemensamma hållbarhetsmål. Därför är det viktigt att etablera tekniska samarbeten som ska möjliggöra bättre utveckling för kommande generationer.

- Indien är vår huvudmarknad och vi är verkligen glada över att få vara en del av detta viktiga samtal inom tekniksamarbeten mellan Sverige och Indien. Spowdis mision är att skapa energismarta lösningar för jordbrukare genom att driva effektiva bevattningsanläggningar med solenergi. Vi har starka partnerskap i Indien där vi arbetar mycket med jordbruksföretag inom green-tech för att göra det möjligt för småskaliga jordbrukare att odla mer mat med mindre vatten och noll fossil energi. Detta är möjligt med hjälp av vårt smarta system för bevattning, säger Anders Andersson, VP/CSO för Spowdi.

Eftersom Spowdi verkar på den indiska marknaden är det här ett samtal som går hand i hand med företagets egna ambitioner. Spowdis fossilfria bevattningssystem förser småskaliga jordbrukare med en lösning som behövs om jordbruket ska kunna producera mat till en växande befolkning samtidigt som branschen måste minska sin miljöpåverkan. Nu vill Spowdi få fler svenska företag, organisationer och innovatörer att samverka med den indiska marknaden för att reducera koldioxidutsläppen.

Läs mer om seminariets innehåll och övriga deltagare här: https://almedalsveckan.info/program/64532

For questions please contact:

Rupali Mehra, PR and Communications India rupali.mehra@spowdi.com

Spowdi offers a way to transport water with the sun as only power source. Its patented solution can help small-hold farmers worldwide produce more food with less water and clean energy – enabling profitable, independent, and sustainable farming. Spowdi’s vision is to protect the planet and generate more food for a growing population. Spowdi is currently present in India and Europe.

Spowdi.com

Taggar: