• Spowdi/

World Water Week: "Vi kan inte sitta och vänta på åskådarplats; måste agera nu för att framtidssäkra livsmedelsproduktionen"

Report this content

Hur möjliggör vi för småjordbrukare att blir Impact Generators och vad är de klimat- och ekonomiska kostnaderna om vi inte gör det?

Under World Water Week-sessionen ‘Resilient Food Production & Water: Small-hold Farmers as Impact Generators’ höll representanter från IFC, Spowdi och Barnfonden en öppen diskussion om klimatpåverkan på livsmedelsproduktionen och det brådskande behovet av att bygga ett klimatresilient livsmedelsproduktionssystem, med fokus på den avgörande roll som småjordbrukare spelar i global matproduktion. Som producenter av en tredjedel av världens mat utgör dessa småbrukare en grundpelare i det globala livsmedelsproduktionssystemet.

Sessionen framhävde en kritisk punkt: om vi ska undvika en framtida kris inom global livsmedelssäkerhet och vattenresurser, är omställningen av småjordbruket avgörande – och det måste ske nu. Småjordbrukare måste ha tillgång till lönsamma, hållbara och klimatresilienta jordbruksmetoder. Deras försörjning hänger på det, och det gör även livsmedelssäkerheten för miljarder människor världen över. Under sessionen betonade Barnfondens Martina Hibell vikten av att agera nu samt behovet av innovativa lösningar:

“Vi pratar mycket. Vi måste ’walk the talk’, och kanske börja se på finansieringsaspekten lite annorlunda. Det är inte längre business as usual, för världen är inte längre business as usual. Så hur kan vi förändra det? Hur kan vi våga ta lite mer risker, börja prova, se vad som fungerar och sedan skala upp?”

Behovet av att samarbeta för att möta dessa utmaningar, samt att sammanföra perspektiv från olika aktörer, betonades ytterligare under paneldiskussionen. Medverkande talare var Richard Colback, Global Lead of Sustainable Crop Production IFC, och Martina Hibell, Generalsekreterare på Barnfonden, som delade med sig av sina insikter och expertis gällande småjordbrukare och hur viktigt det är med tillgång till innovativa teknologier. När de tillsammans med Spowdi’s VD Henrik Johansson och Rupali Mehra, Chief Marketing Officer och Head of Asia, deltog i paneldiskussionen framhävdes vikten av innovativ finansiering, tålmodigt kapital och riskreducering.

“Vi måste vara mycket tydligare med vad som saknas, och utmana andra som vi tror sitter på lösningen. Säga till dem ‘Det här behövs här och nu’ och bjuda in människor till att förstå exakt vad som behövs, inte bara i allmänna ordalag”, sade Henrik Johansson när han diskuterade vad som krävs för att samarbeten ska kunna skala upp och resultera i verklig påverkan.

“Nivåerna av risk är väldigt olika … Det finns ett behov, inte bara av att ha teknologin, utan också av att reducera en del av risken. Oavsett om det handlar om bättre utbildning, försäkring eller något annat. Men jag tror att den delen om risk är avgörande”, sade Richard Colback när han diskuterade varför den höga risken måste minskas för att småbrukare ska våga ta steget.

Genom kraftfulla förstahandsberättelser delade sessionen historier från småjordbrukare som redan genomgått övergången till Smart Farming. De gav starka bevis på hur innovativa teknologier kan transformera småjordbruket – öka produktiviteten och hållbarheten samtidigt som det skapar resiliens mot klimatförändringar. Men dessa framgångshistorier lyfter också fram det problematiska gapet mellan de som har tillgång till dessa teknologier och de som inte har det.

“Tillsammans kan vi vara Impact Enablers; teknikleverantörer, finans- och styrningsorganisationer på multilateral nivå, och implementeringsorganisationer. Men i slutändan är det småjordbrukaren som är den verkliga Impact Generatorn. Och för att det ska hända, måste vi alla samman och agera snabbt, agera i stor skala, och verkligen accelerera det vi gör för att framtidssäkra den globala livsmedelsproduktionen”, uppmanade Rupali Mehra.

Budskapet från sessionen var tydligt: tiden att agera är nu och Impact Enablers behöver agera tillsammans, inklusive teknikleverantörer, finansieringsinstitutioner och last-mile implementeringsorganisationer, för att skapa förutsättningarna för småjordbrukare att bli Impact Generators.

Se några höjdpunnker från sessionen här: Spowdi på World Water Week - YouTube

Om Spowdi

Spowdi är ett innovativt green-tech företag som utvecklar solkraftsdrivna mobila droppbevattningssystem. Lösningen gör det möjligt för bönder att öka skörden, minska vattenanvändningen och minska beroendet av fossila bränslen. Utöver dess Spowdi Mobile Pro system kopplar företaget småskaliga jordbrukare till en Smart Farming app, vilken sprider kunskap om jordbruk och klimat, spårar framsteg, och genererar data på deras påverkan och effekt. Företaget lägger även stor vikt vid samarbeten, speciellt med eller mellan NGOs, lokala samhällen, och finansiella institutioner.

Läs mer på https://spowdi.com/

För medieförfrågningar, kontakta press@spowdi.com

Citat

Martina Hibell, Generalsekreterare, Barnfonden